Larmtjänsten fungerar så att samtal besvaras av den närmast belägna larmcentral som först har lediga operatörer, vilket i det här fallet blev Östersund. Det förklarar dock inte varför ambulansen aldrig kom fram.
– Vi har gjort en preliminär undersökning och kommit fram till att ambulansen skickades till fel adress, säger Roland Krantz. Därför har kvinnan mycket riktigt upplevt att det tog onödigt lång tid. Till vilken adress ambulansen skickades kan jag inte kommentera.
Lång väntan även i Kalix
För en dryg vecka sedan fick en kvinna vänta på hjälp i nästan 80 minuter efter att hon fallit på gatan i Kalix. Personer på plats upplevde också problem med larmtjänsten, men eftersom ambulansbilarna var upptagna på annat håll handlade det främst om en resursfråga.
– I Luleåfallet verkar det snarare som att någonting har blivit fel, säger Mats Brännström, tillförordnad landstingsdirektör. Och det är naturligtvis allvarligt, det här är ju en samhällsfunktion som bara måste fungera.
SOS Alarm riskerar just nu dryga böter eftersom man under sommaren har ersatt sjuksköterskor med telefonoperatörer på olika håll i landet. Flera landsting i Sverige, bland annat Uppsala och Södermanland, har sedan tidigare valt att bryta sina avtal med SOS Alarm och istället anlitat det privata företaget Medhelp AB. Enligt Mats Brännström är detta dock inte en aktuell lösning för Norrbotten.
– Det kan jag inte se, i så fall är det långt borta, säger han. Om det finns brister i rutinerna med SOS Alarm så försöker vi i första hand att åtgärda dem.