En förnedrande bild

Modebildens makt och de moderna kvinnorna.
Ja, det var temat när doktoranden i konst och bildvetenskap, Sara J:son Lindmark, höll en intressant föreläsning på kvinnobiblioteket på Björkskatan i går.

LULEÅ2005-10-31 06:30
Det var en intresserad skara kvinnor som lyssnade till Luleåkvinnan Sara J:son Lindmarks föreläsning om modebildens makt och de moderna kvinnorna.<br>J:son Lindmark berättade om och analyserade en mängd olika saker inom ämnet. Det var en resa i historien och om hur mode-magasinen utvecklats över tiden och förändrats dramatiskt. Från äldre och starka kvinnor till unga lättklädda och sårbara flickor. Från paranta välklädda damer i stiliga aftonkläder till unga tjejer liggande över järnvägsrälsen med tåg på väg. Från rena omslag till en oerhört stor mängd information på sidan ett.<br>Oretuscherad bild<br>Man fick bland annat se en bild av en naken oretuscherad kvinna med en cigarett i mungipan som gjorde reklam för Versace.<br>En bokstavlig nakenhet och renhet som symboliserade styrka för att stärka varumärket, eller? Sara J:son Lindmark pratade om vilka budskap bilderna och layouten sände. Om tolkningar, och så vidare.<br>Hon slog fast att kvinnor oftast objektifieras i dag ? oavsett om det är kvinnliga fotografer som ?plåtar? eller ej.<br>&nbsp;? De börjar ju som lärlingar och oftast då hos män och kvinnorna formas naturligtvis av det, tyvärr, sa hon.<br>Att modetidningar med en mängd annonser i inte alltid är ute efter att sälja mode blev man också varse. Snarare parfym, smink och accessoarer.<br>Hårt beskuren<br>&nbsp;? Titta på den här bilden. Den är ju beskuren så att man inte ser hela ansiktet och läpparna syns mycket, sa hon om ett magainomslag.<br>Ett tydligt budskap om läppstift.<br>Att bilar ofta förekommit, dels på bilder i reportagen och i rena annonser, är ingen slump. För män har genom åren tjuvläst magasinen.<br>Men kvinnor kanske bestämmer valet av bil i slutänden, eller i alla fall starkt påverkar detsamma.<br>Spegelbild av samhället<br>Att många modemagasin säger till potentiella annonsörer att ?annonserar ni inte hos oss, skriver vi inte om er?, förekommer väldigt ofta i den genomkommersiella modemagasinsbranschen.<br>Vad som är mode och vad som är konst diskuterades också. Visst är modet en spegelbild av samhället, sa hon bland annat.<br>&nbsp;? Det är ju snart bara 12-åriga flickor och pojkar som syns på bilderna. Det är synd att det inte är fler äldre modeller och dessutom är ju den målgruppen mycket mer köpstark. Det är konstigt, fortsatte Sara J:son Lindmark.<br>Dubbelmoralen finns, naturligtvis, även inom modevärlden. Först när det fanns på bild över hela världen att stjärnmodell Kate Moss missbrukade droger ? då blev hon av med stora kontrakt.<br>&nbsp;? Alla visste ju det, men brydde sig inte om det förrän det gick så långt. Snacka om dubbelmoral!<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om