I helgen utbildade sig kvinnliga innovatörer och företagare på Sunderby folkhögskola i mässkunskap, mediakunskap och licensiering av innovationer. Det var de två norrbottniska projekten Kvinnliga idébärare och Coachor som höll i det gemensamma utvecklingsseminariet. Kvinnliga idébärare är ett EU-projekt går ut på att utbilda och stötta kvinnliga idébärare att utveckla sin idé till en färdig produkt. Coachor är ett koncept som går ut på att kvinnliga företagare ska kunna få en mentor som kan vägleda företagaren för att bli mer framgångsrik. Tanken med seminariet är också att kvinnorna ska få chansen att bygga nätverk.
Utbyte av kunskap
Två av dem som deltog i utbildningsseminariet i helgen var Fredrika Persson, ägare av Freja konsulter och Kristiina Starck, ägare av företaget liKolo. De menade att den här typen av seminarium är oerhört viktiga, inte minst för utbyte av kunskap.
-Det här seminariet betyder väldigt mycket. Oftast går man ju hemma och funderar på beslut man ska fatta. Här får man träffa andra som befinner sig i samma situation. Man skapar kontakter, sade Kristiina Starck.
-Det ger inspiration, kompetensutveckling och man utbyter erfarenheter, tyckte Fredrika Persson.
Just nu arbetar Kristiina Starck bland annat med en uppfinning som hon sökt patent på. Själva idén kom hon på när hon var och handlade med sina två småpojkar. Det var helt enkelt väldigt krångligt att hålla reda på barnen och samtidigt plocka ner varor och även köra en barnvagn. Hon kom på en lösning på problemet. Resultatet blev en produkt som hon nu hoppas ska komma ut på marknaden till försäljning, mycket tack vare att hon vet hur processen från tanke till en försäljningsbar produkt går till.
-Alla människor är kreativa och funderar på lösningar, men alla vet inte vem de ska vända sig till för att det ska bli något, sade hon.
Det kreativa är att komma på en lösning på ett problem.
-Först och främst vill man lösa ett problem, men givetvis siktar alla efter pengar. Har man arbetat 2,5 år med en produkt så vill man så klart att det ska ge lön tillbaka, sade Kristiina Starck.
Konflikter på arbetsplatser
Hennes övriga verksamhet i företaget är konsulttjänster inom marknadsundersökningar, kundmötesbokningar, personal i butiken, telemarketing och markandsföring av produkter via telefon.
Kollegan Fredrika Persson har ett företag som enkelt förklarat går ut på att hon är samarbetskonsult med inriktning mot personalnära tjänster inom psykosocial arbetsmiljö. Det handlar bland annat om att lösa stress och konflikter på arbetsplatser. Hennes största verksamhetsområde är Malmfälten, där hon bor och en viktiga samarbetspartner i projekt som hon driver för att utveckla näringslivet och öka samverkan mellan företag i Kiruna och Gällivare, är gruvbolaget LKAB.
I grunden är hon samhällsvetare med inriktning mot arbetspsykologi och arbetsrelationer. Till sin hjälp som företagare har hon haft en mentor som arbetar inom ett liknande arbetsområde i Boden. Det har betytt mycket för hennes egna framgångar.
-Ja, jag tjänar bra, konstaterar Fredrika Persson på den frågan.
En stor del av seminariet under helgen handlade om mässkunskap och tog sin början på mässan i Arcus för att följas upp av teori i skolbänken. För den som besöker en mässa är det kanske inte självklart att tänka på all den planering, kalkylering, tanke och de pengar och den tid som ofta ligger bakom en lyckad utställningi montern. Det gäller dessutom att ha ett tydligt mål och att inte tappa orken när mässan väl är över. Då börjar en mycket viktig del av själva arbetet ;den som kan ge inkomst.
-Det gäller att bearbeta kunderna direkt , sade utbildningskonsult Allan Johansson.