En av landets farligaste vägar

Vägen mellan Boden och Luleå är en av landets farligaste.
Hösten 2012 ska två tredjedelar av sträckan vara mötesfri - men det är fortfarande osäkert när den sista etappen blir färdig.

FARLIG STRÄCKA. Avsaknaden av mitträcke och 7.000-8.000 fordon per dag, 8-10 procent tung trafik, gör väg 97 till en av landets 55 farligaste vägar.

FARLIG STRÄCKA. Avsaknaden av mitträcke och 7.000-8.000 fordon per dag, 8-10 procent tung trafik, gör väg 97 till en av landets 55 farligaste vägar.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2011-09-27 06:00

Statligt ägda Svevia presenterar i branschtidningen På väg en undersökning där Trafikverkets sex regionala kontor har fått namnge de farligaste vägsträckorna, baserat på olycksstatistik, trafikmängd och vägstandard.

Gemensamt för alla 55 sträckor är att de är helt, eller delvis, inte mötesfria.

I Norrbotten kvalificerar sig två vägsträckor in på skräcklistan. E 4 mellan Rosvik och Boviken och väg 97 mellan Luleå och Boden.

När det handlar om väg 97 är det inte första gången vägnamnet finns med på en sådan lista och just nu pågår en omgörning av vägen mellan Sävast och Boden och till hösten 2012 ska den sträckan vara mötesfri.

Framkomlighet
- När vi är klara med den etappen som vi bygger nu så kommer det vara två körfält från Boden mot Sunderby sjukhus fram till Svängledskorsningen i Sävast. Sedan kommer det att vara ett körfält från Svängledskorsningen till Boden, säger Anders Lindmark, projektledare vid Trafikverket.

Anledningen till åtgärden är framför allt trafiksäkerheten men också framkomligheten, främst då för utryckningsfordon.

- Eftersom tanken är att det blir mitträcke hela sträckan så är det en väldigt effektiv åtgärd sett ur trafiksäkerhetssynpunkt då mötesolyckorna i princip helt försvinner. Och där vi bygger nu blir det bara planskilda korsningar och inga vänstersvängar, säger han.

Med underlag från en utredning gjord 2006 beräknar Trafikverket att det dagligen färdas mellan 7.000 och 8.000 fordon på vägsträckan mellan Luleå och Boden. Det gör väg 97 till en av länets mest trafikerade.

Fortfarande möten
Men trots åtgärderna som nu satts in kommer det fortfarande att ske möten efter en stor del av sträckan även efter hösten 2012. När den sista etappen mellan Sävast och Sunderbyn kommer att byggas är ännu oklart.

- I planen står det att bygget ska börja 2017, säger Anders Lindmark.

Är det rimligt att vänta till 2017?

- Nu är ju jag utförare så det är inte min sak att ha åsikter om det.

Hur bedömer du den nuvarande statusen för trafiksäkerheten på väg 97?

- Den är ju inte mötesseparerad på hela sträckan och det är alltid en fara. Men det är ju gjort en del, jag tänker på hastighetskamerorna som sattes upp i början på 2000-talet och det har ju fått viss effekt. Men visst finns det ett behov av fler åtgärder.

Bodens kommun har tidigare sagt att de är beredda att förskottera den sista etappen om Luleå kommun delar på kostnaden. Det skulle i så fall kunna tidigarelägga byggnadsstarten. Men något slutgiltigt beslut har ännu inte tagits.

Avled efter krock

Den 12 januari 2011 omkom två män födda 1984 och 1958 när deras bil körde in i mötande körfält mellan Sunderbyn och Sävastnäs och kolliderade med en lastbil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om