Elvaåring dog i fyrhjulingsolycka
En elvaårig pojke avled i går efter en tragisk olycka med en fyrhjuling. Nu vill polisen att man ska sluta att behandla fordonet som en leksak. - De är mycket svårhanterade och det borde finnas en hanteringsutbildning, säger Sture Strand, chef på trafikpolisen i Luleå.
Föräldrarna var givetvis förkrossade och händelsen beskrivs i samhället som en stor tragedi. Fyrhjulingen som elvaåringen färdades på har blivit mycket populär de senaste åren men med det har också olyckorna ökat. I Norrbotten har man varit förskonad från dödsolyckor tidigare men i övriga landet har sex personer avlidit bara i år - något som skapat en debatt om hur de ska hanteras. Chefen på trafikpolisen i Luleå, Sture Strand, tycker att man ska införa en förarutbildning på fordonet. - Även om man lagligt sätt får köra en bilregistrerad fyrhjuling med B-körkort så är det inte bara att sätta sig ner och styra. Det är ganska svårt och påminner mer om skoterkörning än bil- och motorcykelkörning där man måste använda hela kroppen för att manövrera den, säger Strand. Det är också ganska enkelt att välta med det till synes stabila fordonet som trots att det är gjort för att köras i terräng ses mer och mer i trafiken. Strand berättar också att både han och kollegor upptäckt att det är många som inte har åldern inne för att få köra fyrhjuling som ändå gör det. Något som trafikpolischefen menar är en föräldrafråga. Livsfarligt
- Jag vet inte om man tycker att man är snäll som låter minderåriga ratta sådana här fordon och hantera dem som en leksak - men det är direkt livsfarligt. Sedan finns det ju varianter som är gjorda för barn och säljs i vanliga affärer - något som är väldigt konstigt, säger Strand. Polisen har i nuläget ingen kampanj mot fyrhjulingarna men arbetar aktivt ute på fältet genom att kontrollera förare och att den är rätt registrerad att vistas efter vägen. - Samhället måste tänka om här och skaffa ett enskilt körkort för fyrhjulingarna.
FAKTA
En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerat som terrängskoter, motorcykel, moped eller traktor. Vad det är för typ av fordon framgår av registreringsbeviset.
Terrängskoter En fyrhjuling som är registrerad som terrängskoter får endast köras i högst i 20 kilometer i timmen och utan passagerare. På enskilda vägar som inte används i någon större utsträckning av allmänheten får man göra undantag från dessa två begränsningar. Motorcykel Är fyrhjulingen registrerad som motorcykel krävs körkort för behörighet B eller körkort för avsedd motorcykel. Passagerare får endast tas med om fordonet är byggt för det. Hjälm ska användas. Moped En fyrhjuling registrerad som moped klass 1 får köras av den som har körkort, traktorkort eller fyllt femton år och har förarbevis för moped klass 1. Passagerare får endast åka med om fordonet är byggt för det. Hjälm ska användas. Mopeden är konstruerad att gå i höst 45 kilometer i timmen. Traktor För en fyrhjuling registrerad som traktor krävs att den som kör har körkort eller traktorkort. Traktorn är konstruerad för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen. En traktor får vara utrustad för transport av gods och passagerare. Källa: PolisenSå jobbar vi med nyheter Läs mer här!