Elmätare monteras in i malmtågsloken

Första elmätaren har monterats in i ett malmtågslok.
Därmed kan även LKAB få specificerade elräkningar på tågtrafiken.

LULEÅ2005-12-12 06:30
I och med ny teknik, baserad på GSM, kommer man exakt att kunna se hur mycket ström varje lok drar. Men även hur mycket som produceras av loket.<br>De nya malmtågsloken av typ Iore har nämligen en strömåtermatande elbroms vilket innebär att loken kan bromsas elektriskt.<br>&nbsp;? Den alstrade strömmen förs då tillbaka i ledningen, säger Bo Rytting, verksamhetschef för lokunderhåll på Malmtrafik AB, LKAB dotterbolag som står för malmtransporterna på Malmbanan. Därför kommer två mätverk att hålla reda på hur mycket som har gått in och hur mycket som gått ut.<br>De elmätare som sätts in baseras på samma teknik som är på väg att införas i de svenska hushållen. Mätarna fjärravläses automatiskt med jämna mellanrum och visar exakt hur mycket el som använts.<br>Ett av MTAB:s nya mörkblå -Iorelok har fått en avancerad variant av elmätarna inmonterad.<br>&nbsp;? I dag betalar vi en elräkning baserad på de tonkilometer vi transporterar, inte på vad vi faktiskt förbrukar, förklarar Rytting.<br>Avläsningen av mätarna sker via den speciella tågradion, GSM-R. Via radiosystemet noteras också var loket befinner sig, vilket gör att man kan registrera gränspassager och på vilken av Banverkets inmatningslinjer förbrukningen gjorts.<br>Banverket leder projektet och samarbetar med olika tågoperatörer i Sverige och Norge, exempelvis SJ och Green Cargo.<br>Kanske får också de fortfarande rullande gamla malmloken av typen Dm-3 elmätare. En variant är att ett eller två lok utrustas med mätare. De kan då fungera som referens för de and-ra loken av samma typ.<br>Ett stort plus för nya systemet är att arbetet med energibesparingar kan mätas exakt och ge utslag i besparingar.<br>&nbsp;? Nu får vi en verklig sporre att hålla nere elförbrukningen, menar Bo Rytting.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om