Elevers rätt i fara

Elevers rätt till likvärdig utbildning är i fara. Det konstaterar Skolinspektionen efter en granskning. Flest utmaningar finns inom grundskolan.

Foto:

Luleå2009-05-15 06:00
Efter drygt fyra månaders arbete är Skolinspektionen färdiga med sin granskning av skolan i Luleå kommun. Ansvarig för inspektionen, Kristian Hansson, berättar att samtliga verksamheter och skolformer fått besök, allt ifrån politiker till elever har intervjuats med fokus på kunskap, miljö och styrning.- Sammanfattningsvis får Luleå både ris och ros. Generellt sett kan man säga att skolledare och lärare är välutbildade och kunniga. Det finns goda intentioner, bland de verksamheter som fungerar bra sticker ett antal ut, säger han.Likvärdig utbildning
Kritiken i sin tur handlar om att elevers rätt till likvärdig utbildning är i fara. Bland annat inom de så kallade tillrättalagda lärmiljöerna (för barn och elever med funktionsnedsättningar och social problematik). - Kommunen måste följa upp och garantera att eleverna får den utbildning de har rätt till. Utbildningen ska vara likvärdig för samtliga i Luleå, menar Kristian Hansson.Skolinspektionen påpekar också att eleverna stannar för länge inom de tillrättalagda lärmiljöerna, något som är under lupp enligt barn- och utbildningsnämndens ordförande, Ingrid Norberg (S).- Ett arbete pågår där vi tittar extra noga på det här. Då de ligger utanför den ordinarie skolans verksamhet hamnar de lätt utanför, vi ser inte hur de eleverna når sina mål, säger hon.Kritiken handlar också om att det saknas dokumenterad uppföljning och utvärdering av verksamheten på fritidshemmen, något som anses vara viktigt då väldigt många barn vistas där.Många barn på fritids
- Vi har inga synpunkter på kvalitén, konstaterar Kristian Hansson.Inom grundskolan uppmärksammar Skolinspektionen på att alla elever inte får den modersmålsundervisning som de har rätt till, inte heller får de stöd i alla ämnen, utmaningarna inom grundskolan är större än inom andra skolformer i kommunen.- Elever har oftast endast stöd i kärnämnena. Det är viktigt att jobba med andra ämnen också, skolan måste ha kontroll på vad eleverna kan i varje ämne, menar Kristian Hansson.Skolchefen Sture Bryggman håller överlag med Skolinspektionen i dess kritik.- Jag tycker själv vi har samma uppfattning. Det som var nytt är att vi verkar ha glömt fritidshemmen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!