I nästan tre veckor jobbade klass 4A på Boskataskolan med projektet som gick ut på att lära eleverna att engagera sig och delta i samhällsfrågor – och visa hur man kan göra det. Eleverna fick välja vilken av de tre grupperna de ville arbeta med: en säkrare gångväg vid Sinksundet, upprustning av Boskatsskolans fotbollsplan eller en skolgård som passar både unga och äldre.
May-Liss Jakobsson, mentor för klass 4A, har gjort samma sak med andra klasser tidigare. Men det här är första gången hon gör det med fjärdeklassare.
– Det känns som om den här klassen har många bra tankar och förslag och därför måste de få ta ett steg till för att utvecklas, säger hon.
Det är ett omfattande arbete som eleverna i varje grupp har lagt ner. Freja Nilsson, som arbetat för en säkarare gångväg, var exempelvis ute vid vägen med sina kamrater och räknade hur många bilar som körde förbi under en halvtimme. 373 stycken blev svaret.
– En säkerhetsfråga. De kör väldigt fort, och det är obehagligt, säger hon.
Förslagen de tagit fram handlar om att sätta upp räcken, och laga hålen i vägen. En idé som kommunen tyckte lät bra.
– Men man kan inte tro på allt. Det kan bli för dyrt, och alla kanske inte tycker lika, säger Freja Nilsson.
Minxuan Chen har jobbat för en bättre fotbollsplan på skolgården. Den befintliga är från 1970-talet och målen saknar nät.
– Det känns inte som en rikig fotbollsplan, säger hon.