Elbilar för miljöns och ekonomins skull

Två elbilar för miljöns skull. Och för ekonomins.  Bakom satsningen står Återvinningsmarknaden på Kronan.

TYST OCH FIN. "Det är lätt att kliva in och ur elbilen. Och så är den så tyst", säger Mikael Eriksson.

TYST OCH FIN. "Det är lätt att kliva in och ur elbilen. Och så är den så tyst", säger Mikael Eriksson.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2009-04-09 06:00
På Återvinningsmarknaden har man fram till nu använt en Renault Trafic för interna transporter. Det har fungerat bra även om bilen dragit mycket bensin. På grund av många korta transporter har bensinförbrukningen legat på tre-fyra liter per mil.Det fick chefen Gun Dahlberg att köpa in två elbilar, en liten och en mellanstor bil från franska Goupil. Båda bilarna laddas genom en vanlig motorvärmarsladd. En natts laddning ger bilarna en räckvidd på mellan åtta och tio mil.Fordonsansvarige Magnus Leijon sätter sig bakom ratten på en av bilarna för att starta den. Men ingenting händer. Då kommer han på orsaken: föraren måste blåsa i en alkometer innan bilen kan startas.- Vi räknar med att bilen kommer att kosta två kronor milen med det elpris vi har. Men det är inte bara den kostnaden som är lägre, det gäller också skatt och försäkringar. Det beror på att bilarna klassas som arbetsfordon, därför räcker det att ha körkort för EU-moped för att få köra dem.De två bilarna drivs inte enbart med el utan har också varsin bensintank. De används för att driva de bensinvärmare som finns i bilarna - bilens batterier klarar inte av att värma kupéerna.Mikael Eriksson är en av chaufförerna på Återvinningsmarknaden. Han har kört elbilarna en kortare tid och är redan nöjd.- Det är lättare att kliva i och ur dem jämfört med Renault. Och så är elbilen miljövänlig så det känns bra att få köra den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om