Systembolagets försäljning av ekologiska drycker har ökat med 80 procent under första halvåret, jämfört med samma period förra året. Framförallt är det vin och alkoholfria drycker som ökar i försäljning, med 98 respektive 89 procent.
Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget, tror att ökningen beror på en generell miljötrend, ett ökat intresse för ekologisk mat och dryck samt att Systembolaget breddat sitt ekologiska sortiment.
– Det har varit en uppgång i försäljningen under de senaste sex till sju åren, där de ekologiska vinerna är på stadig uppgång. I slutet av 2012 var det en nedgång, vilket kan bero på att flera populära ekologiska viner förlorade sin certifiering, säger Therese Elmgren.
Totalt står de ekologiska dryckerna för 4,9 procent av Systembolagets försäljning, bland vinerna är siffran 9,35 procent.
London Semberg och Stefan Örnevik har just varit på Systembolaget i centrala Luleå. De tror att den ökade försäljningen av ekologiskt vin hör ihop med en ökad miljömedvetenhetet i samhället.
– Det är inne att vara miljömedveten, så det är klart att folk köper ekologisk alkohol också, säger Stefan Örnevik.
Själva köper de inte ekologiskt särskilt ofta, men de väljer inte heller aktivt bort det.
– Jag har inte känt någon smakskillnad på ekologiskt vin, åtminstone inte till det sämre. Jag köper mycket ekologiskt mat så jag skulle kunna tänka mig att köpa ekologiskt vin oftare, säger London Semberg.