Ekologisk restaurangmat stark trend

Det är inne att gå ut och äta på restaurang. Ja, allt som har med mat att göra är stort i dag. - Det ekologiska kommer mer och mer och vi har tagit fram ett helt sortiment av ostar för restaurangerna, säger Leif Andersson, Skånemejerier.

Färdigskurna grönsaker. Färdigskurna grönsaker har funnits på marknaden ett tag, både i butiker och hos restauranggrossister. En nyhet är däremot färdigskurna färska wokblandningar. "Visst kostar det lite mer men det blir inget svinn och dessutom tjänar man tid på att använda dem", säger Christian Nihlgrend, Everfresh.

Färdigskurna grönsaker. Färdigskurna grönsaker har funnits på marknaden ett tag, både i butiker och hos restauranggrossister. En nyhet är däremot färdigskurna färska wokblandningar. "Visst kostar det lite mer men det blir inget svinn och dessutom tjänar man tid på att använda dem", säger Christian Nihlgrend, Everfresh.

Foto: Andreas Wälitalo

LULEÅ2008-10-09 06:00
På onsdagen anordnades branschmässan Krögardagen för andra året i rad i Luleå och där kunde besökarna - huvudsakligen restaurangägare och restaurangpersonal från norra Sverige - ta del av nya produkter och idéer på området, både när det gäller utrustning och sådant man stoppar i munnen.På senare år har det rått konstant högkonjunktur inom besöksnäringen där hotell och restauranger ingår. Under 2007 var näringen den som ökade mest av alla branscher i Norrbotten.Tanken med mässan i Luleå, där leverantörer och kunder får en chans att mötas, är att den ska bjuda på inspiration för branschfolket. Närmarknad
Thomas Lidberg, Luleå Mäss och Kongress, är projektledare för Krögardagen och han och hans kollegor hade dukat upp ett välfyllt mässprogram där besökarna bland annat kunde få veta mer om närproducerade råvaror, ekologisk mat och nya influenser från hela världen.- Vi har allt för mat inom vår närmarknad och vill gärna göra alla inom restaurangnäringen uppmärksamma på detta, säger Lidberg.Under mässan erbjöds ett antal öppna seminarier. Chokladprovning, drinkblandning, barshow (så kallad flair) och restaurangekonomi var några av ämnena. Dessutom dukade restaurangprogrammet på gymnasiet i Luleå upp festbord.Komplement
Leif Andersson, distriktschef på Skånemejerier, var en av utställarna på mässan.- Norrmejerier är stora här i norra Sverige och vi ser oss mer som ett komplement till dem, säger han.Han berättar att det råder hård konkurrens mellan de svenska mejerierna och att de utländska inslagen på ostmarknaden är stora.- Pizzeriorna använder säkert minst 70 procent importerad ost, säger han.Andersson berättar att kraven från restauranggästerna när det gäller ekologiska matvaror hela tiden ökar.- I dag kan det komma in ett helt sällskap på en restaurang och ställa krav på att råvarorna ska vara ekologiska. Skånemejerier satsar på kvalitet när det gäller ostsortimentet.- Man kan inte bara slåss med priset och vi har bestämt oss för att glömma allt det här med att vara billiga.Målet är att bli Nordens mest kända hälsoföretag. Satsningen på så kallad functional food är en del av konceptet.Kravodlat
Hälsosamma varor fanns också i montern som bemannades av Christan Nihlgrend från Everfresh.- Vi säljer frukt och grönsaker för 4,3 miljarder i Sverige varje år och kraven på att vi ska kunna erbjuda kravodlat och ekologiska produkter ökar hela tiden, säger han.Ungefär tio procent av försäljningen utgörs av ekologiska produkter i dag och han berättar att fler och fler bönder ställer om sina jordar till ekologisk odling, bland annat i Spanien.Färdigskurna sallader har funnits på marknaden ett tag, både i butiker och hos restauranggrossister. En nyhet är däremot färdigskurna färska wokblandningar.- Visst kostar de lite lite mer men det blir inget svinn och dessutom tjänar man tid på att använda dem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om