Eko är årets ord i matbutiken

Ekomjölken räcker inte till och Norrmejerier värvar ekomjölkbönder. Ekoköttet måste ransoneras – något har hänt på mindre än ett år.

Import. Ekosmör är ännu inget som Norrmejerier kan erbjuda. Det får Norrbotten hämta från annan ort.

Import. Ekosmör är ännu inget som Norrmejerier kan erbjuda. Det får Norrbotten hämta från annan ort.

Foto: Linda Wikström

Luleå2014-11-12 06:02

Hälsa och miljö får oss att äta och dricka ekologiskt och närproducerat i allt större utsträckning. Konsumenterna vill ha ekologiska livsmedel och det märker inte minst Norrmejerier av.

Tidigare fick Norrmejerier sälja en del av sin ekomjölk som vanlig mjölk på grund av låg efterfrågan. Nu är det tvärtom – ekomjölken räcker inte till.

Anna-Karin Karlsson, marknadsansvarig på Norrmejerier, berättar om svårigheterna att klara efterfrågan på ekologiska mjölkprodukter.

– Vi prioriterar mjölken just nu men det innebär att vi får en brist på ekofil. Råvaran till filen tar slut, säger hon.

Bolaget hade inga bekymmer med det fram till 2013.

– Men då hände det något, det kom larm om gifter i vindruvor och bananer. Då blev det en fråga om hälsa att välja ekologiskt, säger Anna-Karin Karlsson.

På ett år har försäljningen av ekomjölk stigit med över 30 procent. Skolorna köper numera ekologisk mjölk och de står först i kön. Det leder ibland till att det sinar i butikerna.

Norrmejerier tror dessutom på fortsatt växande efterfrågan på sina ekologiska mjölk-, fil- och gräddprodukter berättar Anna-Karin Karlsson. Bolaget försöker därför öka sin produktion av ekomjölk. Bland annat genom att få sina mjölkbönder att konvertera till ekologisk produktion.

– Men det är ingen quick-fix, det tar minst två år att ställa om, säger hon.

Därför har Norrmejerier även värvat fyra jämtländska ekomjölkbönder från Arla. Övergången gäller från årsskiftet. Det ger en omedelbar ökning av mjölkvolymerna. Men bolaget kan inte gå ännu längre söderut av transportskäl.

Så frågan är om det räcker och bolaget har heller inga planer på att utöka sitt sortiment med fler ekoprodukter just på grund av bristen på ekomjölk. Det planeras ytterligare någon ekologisk fil men ingen ekologisk ost eller yoghurt.

Ute i detaljhandeln är bristen på ekoprodukter inom mejeri ingen nyhet. Det gick fort från överskott till brist säger man.

– Vi ser en kraftig ökning av försäljning av ekologiska mejeriprodukter. Och Norrmejerier lyckas inte alltid få fram tillräckligt med mjölk och fil, säger Stefan Axelsson, marknadschef på Coop Norrbotten.

Norrbottningen föredrar även närodlat. Det visar Coop Norrbottens försäljningssiffror.

– Det finns ju väldigt få lokala ekologiska produkter. Men då väljer norrbottningarna närproducerat, säger Stefan Axelsson.

Försäljning av ekologiska livsmedel

Norrmejeriers försäljning januari-oktober 2014 jämfört med samma period 2013:

Ekologisk mjölk samtliga fetthalter: +35 procent.

Ekologisk filmjölk: +28 procent.

Ekologisk vispgrädde: +45 procent.

Coop Norrbotten:

Har ökat sin försäljning av eko-livsmedel med 35 procent det senaste året.

Av alla färskvaror står de närproducerade för 42 procent av den totala försäljningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!