Efterlyser lite god vilja från Lulebo

Mikael Renqvist, jurist på Hyresgästföreningen har kontaktats av hyresgäster som inte är nöjda med Lulebos agerande efter garageraset på Björkskatan.

Mikael Renqvist, jurist på Hyresgästföreningen

Mikael Renqvist, jurist på Hyresgästföreningen

Foto:

Luleå2018-03-27 21:40

Bland annat har Lulebo enligt honom inte lämnat något besked om när de bilar som finns kvar i garaget blir tillgängliga igen.

– Det Lulebo och fastighetschef Carl-Axel Sundbaum gör är att konsekvent hänvisa till att försäkringsbolaget behöver göra en ansvarsutredning och på frågan om Lulebo tänker göra något för hyresgästerna under tiden utredningen pågår får jag bara ett klassiskt svar: utredning pågår, ungefär.

Mikael Renqvist efterlyser bättre kommunikation från Lulebo om vad som händer och vad som gäller.

När det gäller ansvarsfrågan finns det två alternativ, enligt honom.

– Antingen är det Lulebos ansvar, eller så handlar det om en olycka som Lulebo inte har något ansvar för. Saker och ting kan hända. Oavsett om Lulebo har ansvaret eller om det är en olycka, behöver det kommuniceras till hyresgästerna vad Lulebo kommer att kunna hjälpa till med.

Mikael Renqvist hade gärna sett att lånebilar eller hyrbilar hade ordnats till de drabbade.

– Det är ett antal hyresgäster som inte har någon som helst möjlighet att påverka situationen. Man bör ha en dialog med dem - om hur detta kan lösas på bästa möjliga sätt.

– Jag förstår att man vill utreda ansvarsfrågan men fram till att den är utredd, vad gör man då?

Hyresgästerna blir hänvisade till sina egna försäkringsbolag, men det finns ju ingenting som säger att de hyresgästerna har försäkringsvillkor om att de ska få hyrbil eller liknande.

Kunde Lulebo har visat lite mer god vilja här, tycker du?

– Ja, precis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om