Efter trafikkaoset – nu cyklar folk till stan

Lugnet efter stormen? Onsdagens trafikkaos innebar att många Luleåbor lämnade bilen hemma i dag – och i stället valde cykeln eller LLT:s bussar.– Det stärker min uppfattning om att staden har för mycket onödig biltrafik, säger Jan Nyberg, Miljöpartiet.

UTE OCH CYKLAR. Många Luleåbor lämnade bilen hemma under torsdagen och tog cykeln till jobbet efter onsdagens trafikkaos. "Det finns nödvändig biltrafik i Luleå – men också väldigt mycket onödig", säger Jan Nyberg, Miljöpartiets gruppledare.

UTE OCH CYKLAR. Många Luleåbor lämnade bilen hemma under torsdagen och tog cykeln till jobbet efter onsdagens trafikkaos. "Det finns nödvändig biltrafik i Luleå – men också väldigt mycket onödig", säger Jan Nyberg, Miljöpartiets gruppledare.

Foto: Nils Johansson

Luleå2017-06-29 15:33

Bodenvägen är fortsatt helt avstängd till och med den 10 juli från Mjölkudden in till centrum på grund av byte av VA-ledningar – men onsdagens kaos är ett minne blott.

Läs mer: Här är vägarna du ska undvika

Läs mer: Så drabbas busstrafiken

Dagen efter flyter trafiken betydligt lugnare, utan långa bilköer längs stadens mer belastade genomfartsleder.

– Vi åkte ut mot SSAB i morse, jag har aldrig sett så lite trafik någonsin. Som natt och dag jämfört med i går, säger Anders Stenlund, sektionschef för gatudrift på Luleå kommun.

Han är övertygad om att många stadsbor lät bilen stå kvar hemma.

– Många tog bussen i dag. Mycket troligt att fler cyklar också.

Luleå blir mer miljövänligt på grund av trafikkaoset?

– Det kan absolut vara en bieffekt, säger Anders Stenlund.

Jan Nyberg, Miljöpartiets gruppledare, har länge arbetat för att göra Luleå cykelvänligare och även han är glad över att många stadsbor lämnade bilen hemma under torsdagen.

– Jätteintressant iakttagelse. Det finns nödvändig biltrafik i Luleå – men också mycket onödig. Detta stärker verkligen min uppfattning om det.

Tror du att det får långvarig effekt?

– Jag hoppas det. Lärdomen är att vi inte ska vara så rädda för förändringar i Luleåtrafiken. Folk hittar smarta lösningar och på sommaren är cykel bästa alternativet. Elcyklar säljer rekordartat också, vilket ökar möjligheterna när det gäller längre avstånd, säger Jan Nyberg, Miljöpartiet.

Som ett led i att bli Sveriges bästa cykelstad har Luleå kommun så kallade "cykelbarometrar" – cykelräknare – utplacerade längs två populära stråk in till staden, Malmuddsviadukten och Bodenvägen (vid Kulturens hus-rondellen).

Antalet cyklister som passerar där registeras i realtid och intresserade kan följa statistiken via www.lulea.se/cykel.

Och trafikaoset verkar ha påverkat cyklandet. Vid 17-tiden i dag hade cirka 2 500 passerat cykelbarometrarna, över 50 procent fler jämfört med förra torsdagen.

– Säkert många som tog cykeln till jobbet i dag, i stället för att fastna i bilköer. Sen kan det vackra vädret påverka också, säger Ida Persson, trafikingenjör vid stadsbyggnadsförvaltningen.

I kommunens översiktsplan finns tydliga mål med att göra Luleå till en bättre cykelstad.

– Kanske fler Luleåbor inser hur enkelt och smidigt det är att cykla nu, i och med trafiksituationen i centrum, säger Ida Persson.

Onsdagens trafikkaos var som värst längs Gammelstadsvägen, från det så kallade ”landstingskorset” och vidare längs hela Kungsgatan genom centrum.

– Men även runt Coop Arena. Hela Midgårdsvägen var en enda lång kö, säger Anders Stenlund.

Hela Bastugatan, nedanför Luleå energi arena, och påfarten till Bodenvägen är fortsatt avstängda för trafik. Endast blåljusfordon och LLT:s bussar tillåts köra där.

Ändå trotsade många bilister avspärrningarna och de lokala, tillfälliga trafikföreskrifterna under onsdagen.

Läs mer: Här trotsar de avspärrningarna

– Polisen var i korsningen mellan Gammelstadsvägen och Bodenvägen en sväng i går och då blev det cirkus, många bilar som vände. Förbud råder men det är "Följa John"-beteende. Om en bilist börjar köra mot avspärrningarna, följer andra efter. Men polisen har inga resurser att stå där hela dagarna och bötfälla folk, säger Anders Stenlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om