Det finns fyra elbussar i Luleå just nu och den femte kommer Luleå lokaltrafik att ta i bruk i februari.
Elbussarna har haft en ryckig start med en del start och stopp, bildligt talat. LLTgjorde misstaget att köra med en avställd buss vilket gjorde att den togs ur trafik ett tag, sedan kom ett larm om att det hade upptäckts ett fel med styrningen på en buss av samma modell vilket orsakade ett nytt stopp och den senaste tiden har det varit bekymmer med värmen i vissa elbussar. Det är först nu som kylan slagit till på riktigt och det kräver vissa justeringar i systemet, justeringar som leverantören Linkker måste hjälpa till med.
– Nu ska bussarna vara på väg ut igen, injusterade när vi äntligen fått kyla, säger Torbjörn Niemi produktionschefen på LLT.
En annan förklaring är enligt Torbjörn Niemi att LLT överlag är ovana vid tekniken och att bussförarna behöver få möjlighet att köra elbussarna för att bygga upp kunskapen och rutinen, inte minst kring laddningsproceduren.
– Vi har haft två bussar som snurrat under hösten och vi har 150 förare vilket säger sig självt att det är ganska svårt att utbilda förarna. Nu har vi äntligen fyra bussar och den femte kommer i februari, säger Torbjörn Niemi.
Vad gäller räckvidden och kylans påverkan överlag så verkar elbussarna palla Norrbottens klimat. Hittills i alla fall.
– Operationsmässigt ser vi inga brister, säger Torbjörn Niemi.