I en artikel som publicerades i lördags fick vägen kraftig kritik av experter. En av de riskfaktorer som togs upp var avsaknaden av en större skylt som varnar för skarp kurva för trafik som kommer från Örarnahållet.
Detta kommer att åtgärdas inom kort.
– Den är beställd och de håller på att mäta in storleken och placeringen av skylten, säger Fredrik Olofsson, sektionschef vägunderhåll Norrbotten vid Trafikverket.
Under förra veckan reparerades även det räcke som förstördes vid den tragiska dödsolyckan. De skadade delarna har bytts ut och räcket har förlängts för att uppnå den standard som gäller i dag.
– Det finns många räcken i hela Sverige som är ganska gamla. De fungerar men lever inte upp till dagens standard när man bygger nytt. Ibland förlänger vi befintliga räcken när vi utför något arbete i närheten av en bro, när vi ändå är där, säger Fredrik Olofsson.
Enligt honom kommer det nya standarder, regler och föreskrifter kring anläggningarna med jämna mellanrum men det finns ingen möjlighet att åtgärda dem.
– Det finns ingen budget för att åtgärda dessa kontinuerligt när det kommer en ny standard. Men det är bara att konstatera att vi har anläggningsbrister ibland, i jämförelse med den standard som gäller i dag.
Trafikverkets utredningen av olyckan beräknas pågå ytterligare någon månad och Fredrik Olofsson utesluter inte att det kan bli fler åtgärder när den är klar.
– Det kan det mycket väl bli. Nu har vi fixat det mest akuta sedan får utredningen ha sin gång.