Luleå kommun har telefonbesvär. Just nu ligger växeln nere och alla som vill kontakta kundtjänst via telefon möts av beskedet att numret som man önskar att nå inte är i bruk.
Via mejl svarar kommunen att man inlett felsökningar.
– Vi sa just att det var väldigt tyst nu, så jag har pratat med IT-avdelningen så felsökning pågår, svarar kommunen via mejl.
Vid lunchtid går det fortsatt inte att ringa till kommunen. Daniel Ahlqvist, IT chef på Luleå kommun meddelar att det dock endast är inkommande samtal som inte fungerar.
– Telia håller på och felsöker. Vi kan ringa internt och vi kan ringa ut, men vi får inga inkommande samtal till oss, säger Ahlqvist.
Inga andra tjänster ska påverkas av felet.
– Det är bara den inkommande telefonin som är påverkad, säger Ahlqvist.
Någon uppfattning om när problemet kan tänkas vara löst finns inte just nu. Telia fortsätter att felsöka.
Strax efter 13:00 meddelar Daniel Ahlqvist att telefonin ska fungera som vanligt igen.
– Det var ett tekniskt fel hos Telia som låg bakom, tyvärr ett tekniskt fel som tog tid att felsöka och åtgärda, säger Ahlqvist.