Efter dödsolyckan: Trafikverket utreder möjliga brister

Under onsdagen påbörjade Trafikverket utredningen kring söndagens olycka i Brändön som krävde tre unga människors liv och skadade en ung kvinna svårt.

Annica Nilsson har arbetat som olycksutredare i 15 år. "Vissa olyckor sätter sig i själen och sitter kvar där", säger hon.

Annica Nilsson har arbetat som olycksutredare i 15 år. "Vissa olyckor sätter sig i själen och sitter kvar där", säger hon.

Foto: Klas Hallvarez

Luleå2024-10-23 19:00

Vid dödsolyckor i trafiken utreds olyckan både av polisen och Trafikverket. Under onsdagsmorgonen var Trafikverkets olycksutredare, Annica Nilsson, på plats i Luleå. Hon är baserad i Härnösand, har arbetat som utredare i 15 år och har hela norra Sverige som arbetsområde.               

– Nu dokumenterar jag olycksplatsen. Hur den är beskaffad och försöker ta reda på ungefär hur olyckan har gått till, säger hon.

Om hon har sett några brister under morgonens undersökning låter hon vara osagt.          

– Det kan jag inte ta med media, säger hon.                    

Förutom vägens beskaffenhet tittar hon även på vägräcken och annat som kan ha påverkat vid olyckstillfället. 

Till sin hjälp har hon bland annat en drönare som tar bilder uppifrån. På så sätt kan de lättare få en bild över hur olyckan kan ha gått till.

undefined
Med hjälpa av drönare kan Annica Nilsson, olycksutredare, få en bättre bild över olycksplatsen.
undefined
Annica Nilsson är baserad i Härnösand.

Enligt polisens arbetshypotes, har bilen kört in i slutet av vägräcket efter bron, precis när den gradvis minskar i höjd.

– Då är det svårt för räcket att fylla sin funktion. Tanken är att räcket ska hålla bilen kvar på vägen, säger Annica Nilsson.

Om polisens arbetshypotes stämmer har bilen, i stället för att styras längs med vägräcket, lyfts upp och slagit i underredet i några kraftiga träd för att sedan volta och landa på taket.

Den data som samlas in blir tillsammans med polisens utredning och uppgifter från bland andra vården en grund för de för utredningen.

Om det framkommer brister eller risker i utredningen lämnas de över som åtgärdsförslag till berörd del av Trafikverket.  

– Det blir två spår. Dels vad vi bör göra här på plats, dels blir uppgifterna till nytta för framtida vägbyggen.      

Detta data har ett högt pris och arbetet med att utreda olyckor med dödlig utgång är inte lätt.                  

– Det är tungt på sådana här olyckor. Vissa olyckor sätter sig i själen och sitter kvar där. Det är inte ett enkelt jobb och man tar ofta med sig det hem. Men tanken är att vi ska hitta bristerna och göra att det blir bättre, annars hade jag inte haft det här jobbet. Men det är en tragedi varje gång det händer, ett misslyckande, säger hon.                         

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!