I salong 3 har de 60 röda fåtöljer monterats bort. I Sandrews sedan länge nedlagda biograf på Nygatan huserar numera Folkets Bio Royal, men bara i två salonger. De övriga två har använts som förråd.
Fram tills nu.
Det har tagit två år att förvandla filmtemplet till en toppmodern ljudstudio. Takhöjden är 3,5 meter. Hela salongen har klätts in i nymålade ackustikplattor på väggar och i tak.
Fem golvnivåer har minskats till två. 200 gummikuddar ligger under det flytande golvet, som ser till att tunga basgångar inte kan spridas i kontorsbyggnaden.
På en vägg hänger en svart tygpåse med texten "Inget mer kasst ljud".
– I början var jag ute efter att hitta en lokal för mina syntar, men – som ni ser – det har spårat ut fullständigt. Jag har så svårt att göra något dåligt. Det här är min "man cave", betonar Bengt Grahn, 65.
Investeringen överstiger en miljon kronor. På sin fritid har han byggt upp en komplett ljudstudio med den senaste tekniken.
Bengt Grahn liknar det vid ett paradigmskifte inom musikbranschen.
– Det har funnits surroundsystem i flera år, men Dolby har lyckats skapa något unikt som också ger en höjdkänsla. Som lyssnare blir du omsluten av musik, som kommer bakifrån, framifrån och från taket. Det påverkar en, musiken känns som en varm kram.
I dag används Dolby Atmos mest inom filmindustrin, men allt fler musikalbum mixas om i den nya tekniken. Bengt Grahn tar fram en nymixad version av Roxettes "It Must Have Been Love" från 1990.
I studion på Nygatan finns 13 högtalare som placerats runt mixerbordet i rummets mitt. Fyra hänger i taket.
– I december kom en amerikansk inspektör från Dolby till Luleå som ägnade två dagar till att optimera ljudmiljön. Det här är den enda studion norr om Uppsala som har ett Dolby Atmos-certifikat. "Topp fem i Europa" var hans subjektiva uppfattning. Det handlar inte bara om utrustningen utan också om rummet, berättar Bengt Grahn.
Finns det en marknad för ditt projekt?
– Jag kan se fler framtidscenarior än en ljudstudio. Jag hoppas att det här blir ska bli ett tillhåll för Norrbottens kreativa näringar och då tänker jag också på gamingklustret i Boden. Att få bygga upp något har alltid varit min drivkraft.
På sätt och vis är det en cirkel som är på väg att slutas. Bengt Grahn började arbeta redan som 15-åring som ljudtekniker på Radio Norrbotten som ligger i samma byggnad. Nu är han tillbaka i kvarteret.
Han tillhör pionjärerna inom Luleås IT-bransch. Mest kända företaget är Compodium International AB, som under en period hade FN som sin kund och börsnoterades 2021.
Nu har han lämnat företagsledningen för att förverkliga en dröm. I studion finns några gamla syntar och en rullbandsspelare.
– Jag betraktar mina gamla syntar som familjemedlemmar, trots det har jag köpt nya. Gamla synthesizer har en härlig och oöverträffad karaktär i sitt ljud. Det låter vintage, medan nya syntar skapar fler möjligheter att uttrycka känslor, menar Bengt Grahn.
Det har gått många år sedan tiden i Anton Swedbergs swängjäng och gruppen Vanessa som släppte en LP-skiva på 1980-talet, men Bengt Grahn har aldrig släppt musiken helt och hållet.
– Tillsammans med Björn Axelsson bildade jag vad vi kallade världens första "synthfoniorkester". Bland annat framförde vi Irving Gershwins Rhapsody in Blue. Sedan dess är det ingen som tagit upp det där spåret.
Förrän nu?
– Kanske det, kanske det.