Efter börsnoteringen: nu söker han lyckan i en nedlagd biosalong

Det är åttonde gången som han startar ett företag i Luleå.
Den här gången sker det i en nedlagd biografsalong.
– Det här är ett sätt att "lycko-optimera" mitt liv, säger företagsprofilen Bengt Grahn.

Han kallar det för sin "man cave", en tillflyktsplats helt och hållet tillägnad musiken. Bengt Grahn, 65, hyr en av Sandrews före detta biosalonger och har byggt en toppmodern ljudstudio i Luleå. "Investeringen går på runt en miljon kronor."

Han kallar det för sin "man cave", en tillflyktsplats helt och hållet tillägnad musiken. Bengt Grahn, 65, hyr en av Sandrews före detta biosalonger och har byggt en toppmodern ljudstudio i Luleå. "Investeringen går på runt en miljon kronor."

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2025-02-08 19:00

Nyheten i korthet

  • Företagsprogfilen Bengt Grahn har startat sin åttonde firma i en nedlagd biografsalong i Luleå.
  • Han har omvandlat biografen till en toppmodern ljudstudio, en investering som överstiger en miljon kronor. Studion är den enda norr om Uppsala med ett Dolby Atmos-certifikat.
  • Grahn hoppas att studion kommer att bli en samlingsplats för Norrbottens kreativa näringar och betecknar den nya tekniken vid ett paradigmskifte inom musikbranschen.

I salong 3 har de 60 röda fåtöljer monterats bort. I Sandrews sedan länge nedlagda biograf på Nygatan huserar numera Folkets Bio Royal, men bara i två salonger. De övriga två har använts som förråd.

Fram tills nu.

Det har tagit två år att förvandla filmtemplet till en toppmodern ljudstudio. Takhöjden är 3,5 meter. Hela salongen har klätts in i nymålade ackustikplattor på väggar och i tak.

Fem golvnivåer har minskats till två. 200 gummikuddar ligger under det flytande golvet, som ser till att tunga basgångar inte kan spridas i kontorsbyggnaden.

På en vägg hänger en svart tygpåse med texten "Inget mer kasst ljud".

– I början var jag ute efter att hitta en lokal för mina syntar, men –  som ni ser –  det har spårat ut fullständigt. Jag har så svårt att göra något dåligt. Det här är min "man cave", betonar Bengt Grahn, 65.

undefined
Samma år som Bengt Grahn föddes, 1959, lanserades den första LP-skivan. 1982 kom CD:n. "Nu sker nästa paradigmskifte, där Dolby Armos lyckats skapa en unik digital ljudbild som till och med kan återskapas i ett par hörlurar", anser Bengt Grahn.
undefined
"Egentligen ska man styra mixerbordet med en datormus, men för mig sitter känslan i fingrarna. Att köpa ett klassiskt mixerbord var oundvikligt", förklarar Bengt Grahn.
undefined
"Min kunskaper som ljudtekniker är hopplöst föråldrade. Jag insåg att jag behövde fråga kollegor om vilket ljudkort, högtalare och annan utrustning som behövdes köpas in. Ett tag hade jag bara råd att köpa en högtalare i månaden", berättar Bengt Grahn
undefined
"Jag har svårt för att kalla mig pensionär. Egentligen vill jag hellre bli beskriven som en entreprenör som delfinansieras av Pensionsmyndigheten", förklarar Bengt Grahn.
undefined
"Jag försöker vara här i princip varje dag. Drömmen är att det här ska i framtiden bli en mötesplats för Norrbottens kreativa näringar", berättar Bengt Grahn.
undefined
Ett paradigmskifte. Så beskrivs ljudsystemet Dolby Atmos, som skapar en ljudbild som omsluter lyssnaren. Den digitala tekniken kan till och med återskapas i ett par hörlurar.

Investeringen överstiger en miljon kronor. På sin fritid har han byggt upp en komplett ljudstudio med den senaste tekniken. 

Bengt Grahn liknar det vid ett paradigmskifte inom musikbranschen.

– Det har funnits surroundsystem i flera år, men Dolby har lyckats skapa något unikt som också ger en höjdkänsla. Som lyssnare blir du omsluten av musik, som kommer bakifrån, framifrån och från taket. Det påverkar en, musiken känns som en varm kram.

I dag används Dolby Atmos mest inom filmindustrin, men allt fler musikalbum mixas om i den nya tekniken. Bengt Grahn tar fram en nymixad version av Roxettes "It Must Have Been Love" från 1990.

I studion på Nygatan finns 13 högtalare som placerats runt mixerbordet i rummets mitt. Fyra hänger i taket.

– I december kom en amerikansk inspektör från Dolby till Luleå som ägnade två dagar till att optimera ljudmiljön. Det här är den enda studion norr om Uppsala som har ett Dolby Atmos-certifikat. "Topp fem i Europa" var hans subjektiva uppfattning. Det handlar inte bara om utrustningen utan också om rummet, berättar Bengt Grahn.

Finns det en marknad för ditt projekt?

– Jag kan se fler framtidscenarior än en ljudstudio. Jag hoppas att det här blir ska bli ett tillhåll för Norrbottens kreativa näringar och då tänker jag också på gamingklustret i Boden. Att få bygga upp något har alltid varit min drivkraft.

undefined
En cirkel sluts. Bengt Grahn är tillbaka i kvarteret, där han en gång startade sitt yrkeskarriär som musiktekniker på Radio Norrbotten.
undefined
Gamla svartvita fotografierna visar världens (?) första "synthfoniorkester". I förgrunden syns Bengt Grahn som bildade en duo tillsammans med Björn Axelsson.
undefined
I en nedlagd biografsalong har Bengt Grahn byggt upp en ljudstudio. "Det var som att kliva in i en tidskapsel från 1990-talet där fanns popcornkartonger och all möjlig bråte låg utslängd på måfå."
undefined
"En tid bildade jag tillsammans med Björn Axelsson en synthfoniorkester som spelade klassisk musik på ett nytt sätt. Vi framförde bland annat Irving Gershwins Rhapsody in Blue."
undefined
"I början handlade det om att söka en lokal för mina syntar, men - som ni ser - snart spårade det ut. Jag har så svårt att göra något dåligt", berättar Bengt Grahn.
undefined
"1959, samma år som jag föddes, kom den första LP. 1982 gjorde CD:n entré. Nu sker nästa paradigmskifte inom musikvärlden", hävdar Bengft Grahn.
undefined
En cirkel sluts i livet. Bengt Grahn är tillbaka i kvarteret, där han en gång startade sitt yrkeskarriär som musiktekniker på Radio Norrbotten.
undefined
13 högtalare omger kontrollytan. "Egentligen behövs inget mixerbord eftersom tekniken är digital, men jag är ingen som kan jobba med en datormus. Jag behöver lyssna och styra ljudet med hjälp av reglagen. Allt sitter i fingrarna."
undefined
"Jag har svårt för att kalla mig pensionär. Egentligen vill jag hellre bli beskriven som en entreprenör som delfinansieras av Pensionsmyndigheten", förklarar Bengt Grahn.

På sätt och vis är det en cirkel som är på väg att slutas. Bengt Grahn började arbeta redan som 15-åring som ljudtekniker på Radio Norrbotten som ligger i samma byggnad. Nu är han tillbaka i kvarteret.

Han tillhör pionjärerna inom Luleås IT-bransch. Mest kända företaget är Compodium International AB, som under en period hade FN som sin kund och börsnoterades 2021.

Nu har han lämnat företagsledningen för att förverkliga en dröm. I studion finns några gamla syntar och en rullbandsspelare.

– Jag betraktar mina gamla syntar som familjemedlemmar, trots det har jag köpt nya. Gamla synthesizer har en härlig och oöverträffad karaktär i sitt ljud. Det låter vintage, medan nya syntar skapar fler möjligheter att uttrycka känslor, menar Bengt Grahn.

Det har gått många år sedan tiden i Anton Swedbergs swängjäng och gruppen Vanessa som släppte en LP-skiva på 1980-talet, men Bengt Grahn har aldrig släppt musiken helt och hållet.

– Tillsammans med Björn Axelsson bildade jag vad vi kallade världens första "synthfoniorkester".  Bland annat framförde vi Irving Gershwins Rhapsody in Blue. Sedan dess är det ingen som tagit upp det där spåret.

Förrän nu?

– Kanske det, kanske det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!