Jimmy Edlund kom på plats under hösten – och håller på att bygga upp sitt företag i Luleå.
Han jobbar fortfarande tre dagar i veckan med prestigefyllda och klassiska märket Björn Borg, som han startade med 2011.
– Det handlar mycket innehåll på sajten, tekniska lösningar och e-handelsplattformar, säger Jimmy Edlund.
Hur fick du kontraktet med Björn Borg?
– Jag började där 2011 via en klassisk ansökan, sökte och fick tjänsten. Innan dess hade jag inte jobbat direkt med e-handel. Min bakgrund är webb- och grafisk design. Jag jobbade med Björn Borgs innehåll på sajten, säger Edlund.
Hur ser samarbetet ut i dag?
– Nu fokuserar jag på mer tekniska integrationer som betallösningar och ifall vi ska uppgradera plattformen.
Går det att vidareutveckla sig i Luleå när du lämnat Stockholm?
– Jag har ett annat uppdrag åt ett Luleåföretag som jag hjälper en dag i veckan med deras webbshop. Utöver det har haft en dialog med några pr-byråer i Luleå och även en i Piteå om samarbeten.
Finns det en marknad i Luleå?
– Det tror jag. Man får inte se det som att e-handeln dödar den vanliga butikshandeln utan att se det som en kanal som breddar försäljningen.
– Många lokala företag här uppe ryggar tillbaka när de får höra hur mycket de stora aktörerna lägger i marknadsföring. Jag kan ge dem lite trygghet att satsa på marknadsföring. 20–30 procent av omsättningen är rimligt att lägga på marknadsföring.