Bakom det tvååriga forskningsprojektet står professor Åsa Wallström och Maria Ek-Styvén, biträdande professor inom industriell marknadsförning. I gruppen ingår också biträdande professor Anne Engström och universitetslektor Tim Foster.
LTU-forskarna inriktar sig på den så kallade e-generationen som är född på 1980-talet och uppväxt med Internet. Den verkar göra allt online och tycks leva efter devisen ”om man inte syns på nätet så finns man inte”.
Med hjälp av svenska fokusgrupper samt enkäter i Sverige, Storbritannien och Indien ska forskarna ta reda på hur resenärerna beter sig innan, under och efter en resa.
– De flesta söker information innan resan för att göra semestervistelsen så effektiv som möjligt. Man förbereder sig genom att läsa omdömen om restauranger och hotell, säger Åsa Wallström.
E-generationen är något av experter på att hitta ställen som erbjuder gratis wi-fi.
– Det här beteendet har de redan skaffat sig i Sverige. Per automatik håller de alltid utkik efter platser där de kan använda sina smartphones, säger professor Åsa Wallström.
Forskarna förvånas över upptäckten vad e-generationen gör med sina mobiler utomlands.
– Vi har inte hunnit fördjupa oss i frågan, men i stor utsträckning handlar det om att se vad som händer hemma, säger Maria Ek-Styvén.
Kan de acceptera sämre datauppkoppling?
– Det är lite blandade reaktioner. En del säger sig bli "jättestressade", men många påstår att de hellre är helt utan wi-fi än har en dålig uppkoppling.