E 4 ska bli säkrare
I sommar ska en bit av E 4 genom länet byggas om för att öka trafiksäkerheten. Om det går som Vägverket vill ska sträckan förbi Nickbyn i Luleå kommun bli mötesfri. Dessutom blir det en tunnel under E 4. - Projektet kommer att kosta nio miljoner kronor, säger projektledaren Jörgen Simu, Vägverket.
I sommar ser det ut som om innevånarna i Nickbyn äntligen ska få sina önskningar uppfyllda.Sträckan mellan Ängesbykorsningen och Persön kommer att få mitträcke enligt de planer som Vägverket tagit fram.De många direktutfarter till E 4 som finns på de två kilometer långa sträckan kommer att stängas och ersättningsvägar kommer att anläggas. Det kommer i framtiden därför inte att bli möjligt att korsa E 4. Endast högersvängar för av- och påfart på E 4 kommer att tillåtas.- Det är inte klart hur ersättningsvägarna kommer att byggas men vi måste se till att markägarna kommer åt sina marker när vi stänger anslutningar på det här sättet, berätta Simu.Nickbyns innevånare bor på båda sidor av E 4 och för att lösa trafiken inom byn kommer den nuvarande korsningen där E 4 möter Nickbyvägen och Altersundsvägen att byggas om till en tunnel under E 4.De busshållplatser som i dag finns vid Ängesbykorsningen kommer att tas bort och ersättas med två nya som ska placeras i enslutning till den nya vägtunneln i Nickbyn.När det gäller Börjelslandet kommer byborna ännu en gång att bli besvikna. Det finns helt enkelt inte pengar för att genomföra de ganska omfattande ombyggnationer som krävs för att göra byns på- och avfarter trafiksäkra.Tidigast 2009
- Vi jobbar just nu med ett förslag till en lösning som vi kommer att presentera för byborna under våren, säger Andreas Asplund, projektledare på Vägverket.Fast något bygge kommer inte att starta under 2008. - Nej, det handlar tidigast om 2009, säger Asplund.Omgörningen av E 4 och de många korsningarna i Börjelslandet är mer komplicerad och kostnadskrävande än den som ska genomföras i Nickbyn. Det handlar bland annat om att försöka hitta en lösning för trafiken till grannbyarna Smedsbyn och Sundom.- E 4 fungerar som en barriär i Börjelslandet och det är ett problem. Byns innevånare bor på båda sidorna om vägen. Vi vill minska antalet korsningar och de som blir kvar ska vara trafiksäkra, säger Asplund.Enligt uppgift kommer Vägverkets planer för den här delen av E 4 bland annat att innebära att avfarten till Smedsbyn flyttas några hundra meter söderut och att en eller två tunnlar för biltrafik, gång- och cykeltrafik byggs i Börjelslandet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!