E 10 ska bli säkrare

Vägverket har inlett ett projekt för säkrare E 10.
Färre döda och svårt skadade är målet.
Dialog med boende längs vägen och trafikanter blir honnörsord.

LULEÅ2006-03-28 06:30
E 10 är den viktigaste väglänken mellan Norrbottenskusten och det norra inlandet. <br>I januari påbörjade Vägverket Region Norr ett projekt med fokus på trafiksäkerheten längs vägen. <br>Sträckan är Töre?Kiruna, men inga särskilda aspekter än att vägen och framkomligheten är viktig ligger till grund för valet av väg. Det hade kunnat bli någon annan huvudväg i regionen. Unikt med studien är att sträckan är såpass lång, cirka 30 mil. <br>Konkreta åtgärder<br>Allt ska resultera i att tänkbara förslag på konkreta åtgärder tas fram, både på kort och lång sikt, förklarar Sara Sundberg, projektledare på Vägverket Region Norr.<br>&nbsp;? Det behöver inte bara innebära åtgärder ut ett fysiskt perspektiv, utan vi tar med en del annat, exempelvis bältesanvändning.<br>Ännu har inte Vägverket hamnat på frågan om konkreta åtgärder. Resan dit är lång. Och ska vara det.<br>&nbsp;? Vi ska förutsättningslöst gå in i detta. Just nu tittar vi på sträckan, som vägbredder och fordonsflöden. Ja, allt vi kan tänka oss som en bra grund för att göra en vidare analys.<br>Vägens brister<br>Nulägesanalysen kommer att beskriva vägens brister. Ur Vägverkets perspektiv. Men via en enkät ska även andra få hjälpa till att göra bilden än mer komplett.<br>&nbsp;? Vi vänder oss till dem som bor längs sträckan och de som trafikerar den, säger Sara Sundberg.<br>600 enkäter ska fördelas ut. Via en extern referensgrupp med bland annat representanter från kommuner, länsstyrelse och Länstrafiken letas lämpliga personer fram för enkäten.<br>&nbsp;? Just nu jobbar vi inte med något åtgärdsperspektiv, utan vi vill ta fram problem och brister, understryker Sara Sundberg.<br>Fram på höstkanten lämnar arbetsgruppen ett förslag till tänkbara lösningar till projektets styrgrupp.<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/37621
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om