E 10 - chaufförernas mardröm

Tung trafik och olyckor. Nu blir det stormöte om E 10.
- Vägen är för dålig, säger Dick Sundberg, Sveriges åkeriföretag.

Luleå2012-11-26 06:00

Landshövdingen Sven-Erik Österberg, representanter från Trafikverket, kommunledningar samt åkeribranschen möts i Luleå i morgon. Åkarna hoppas på pengar till åtgärder på E 10.

Mobiliseringar från regionen mot Trafikverket och regeringen har redan tidigare genomförts.

- Då har det sagts att det inte finns pengar och i planen för tiden till 2021 fanns E 10 inte med, säger Dick Sundberg, regionansvarig i branschorganisationen för åkare.

Värsta delarna
Senast vägen var på tapeten var i dagarna, då ett tungt fordon med farligt gods välte.

Inom Sverige går vägen från Riksgränsen till Töre, där E 10 kopplas ihop med E 4.

E 10 måste rustas upp, särskilt gäller det vissa delar, hävdar åkeriföretagen.

"För dålig"
Då tänker Dick Sundberg bland annat på delen som berör Skaulo, Avakko och Lappeasuando. Även i trakten av Morjärv är behoven stora.

- Vägen är för dålig, delvis beror det på dåligt underhåll. På vissa delar är vägen bara omkring sex meter bred. En lastbil är 2,55, inte är det mycket kvar när de möts. När så sker på vintervägar slår backspeglarna ihop. Det är också dåligt med omkörningssträckor vilket leder till vansinnesomkörningar, främst personbilar som kör om tunga fordon, beskriver Dick Sundberg.

Efterlyser fakta
Kuriren har efterlyst nya fakta om den tunga trafiken på
E 10 och däribland omfattningen av farligt gods.

Trafikverket uppger att mätningar gjorts på mätpunkter i Norrbotten och Västerbotten. Verket vill bland annat veta hur haussen kring gruvbrytning påverkat. Sara Sundberg, Trafikverket, uppger inga siffror utan avvaktar mötet.

Känt sedan tidigare är utfästelser från regeringen och Trafikverket om åtgärder på vägar som berör Northlands transportflöde.

Ökat flöde
Bilden från åkarna är att satsningarna i Kiruna och Gällivare samt etableringen av gruvområdet utanför Pajala från 2010 och framåt ökat flödet av tung trafik. Transporter av utrustning och förnödenheter går i hög grad på E 10. Enbart behovet av diesel medför riklig trafik från kusten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om