Dystert trafikår svårt att förklara
LULEÅ, KURIREN.
Vägverket Foto: Andreas Wälitalo
Foto: Andreas Wälitalo
Dahlgren berättar att alla som omkommer i trafikolyckor obduceras för att man ska kunna ta reda på bakomliggande orsaker till olyckorna.-Alla har inte hunnit obduceras ännu men det ser ut som om andelen förolyckade med alkohol i blodet ökar. Nästan 40 procent av dem som dödas i trafiken är berusade.Sedan länge är det kända faktum att de som kör ihjäl sig i trafiken mycket ofta saknar bilbälte, kör för fort och har druckit alkohol.-Det här är ett beteende och ingen slump och det är också därför mitträcke är en så effektiv åtgärd, säger Dahlgren.Negativa
I flera andra länder där mitträcke provats har de negativa effekterna för MC-åkare (dödsfall och svåra skador) inneburit ett bakslag. Några länder har till och med slutat bygga vajerräcken och andra länder sätter upp MC-vänliga skydd på befintliga räckena.Vägverkets statistik visar att vajerräcken även räddar motorcyklisters liv.-Våra räcken är så pass låga och har en utformning som även skyddar dem som färdas på MC.Vägverkets nordligaste region högprioriterar ombyggnaden av E4 till 2+1-väg med mitträcken. Så fort anslagen räcker ska E4:s hela sträckning genom länet vara ombyggd.-Vi bygger så fort vi kan och jag hade hoppats att det skulle vara klart innan mitt förordnande går ut om drygt ett år men så blir det inte.Extra dyra
Lena Dahlgren började sitt arbete som chef för Vägverket i Norrbotten och Västerbotten den 1 februari 2005 och förordnandet är fyra år långt och löper alltså ut i början av 2009.Det finns några sträckor mellan Kalix och Haparanda som kommer att bli extra dyra att bygga om. Anledningen är att vägen måste vara 13 meter för att det utan breddning ska gå att göra om till 2+1-väg. På de aktuella sträckorna är E4 smalare än 13 meter.-När det gäller rena investeringar i det nationella vägnätet så har de anslag vi fått bara räckt till mitträcken och till att betala tillbaka de pengar vi är skyldiga Skellefteå kommun efter den stora ombyggnaden av E 4 för några år sedan.Singelolyckor
Mitträcken har definitivt minskat olyckorna med dödlig utgång och svåra skador på E4 men eftersom den sortens olyckor ändå ökade under 2007 så kan man ju misstänka att det är det övriga vägnätet i länet som står för den dystra ökningen.-Under 2007 så inträffade det många olyckor på ganska små vägar där det går ganska fort. Ofta handlar det om singelolyckor på 110-vägar där det finns stenar, träd och andra farliga hinder vid vägen. Här arbetar Vägverket bland annat med att fräsa bullrande linjer i vägarna, rensa vägkanter från sten, träd och andra farligheter och med hastigheterna. Fast här finns det fortfarande mycket att göra, enligt Dahlgren.-Egentligen ska en väg vara mittseparerat för att vara helt säker.En stor andel av norrbottningarna bor vid kusten och det medför problem för Vägverket.-Det är en utmaning med så mycket trafik vid kusten när vi dessutom har ett väldigt stor vägnät i inlandet som inte har så stor trafik.Lena Dahlgren menar att en stor andel av det norrbottniska vägnätet egentligen borde vara grusväg-Om färre än 250 bilar per dygn trafikerar en väg ska det egentligen inte vara någon asfaltbeläggning på den men folk blir fruktansvärt upprörda om man ens nämner att man skulle kunna göra om en väg till grusväg.Bra grusvägar
Grusvägar är lättare och billigare att underhålla för Vägverket. En stor del av det stora nätet med gamla asfaltvägar i Norrbotten har Vägverket inte råd att underhålla i den omfattning som skulle behövas och för att få vägarna riktigt bra skulle vägarna behöva göras om från grunden.-Jag är väldigt stolt över vårt stora nät av grusvägar. De är i väldigt bra skick. Däremot är det ett elände med vägar som har dålig beläggning. Stenar tränger varje år upp ur marken och ska du få bort dem helt och hållet måste du gräva 2-2,5 meter djupt.När det gäller medelstilldelningen till Vägverkets norra region för 2008 är Lena Dahlgren nöjd med pengarna till drift- och underhåll man fått.-Den är enligt planen och vi har till och med fått en liten höjning. Det är regeringen som gett oss 44 miljoner extra. När det gäller bärighetsanslaget har vi nästan fått enligt planen.Sämre är det alltså med rena investeringspengar.-Höjer regeringen inte ramarna rejält kommer det att få pengar till andra satsningar än de i Stockholm, menar Dahlgren.Så här påverkar detta faktum ett par projekt: Ombyggnaden av riksväg 97 mellan Luleå och Boden finns inte i planen för 2008 och det kommer att dröja innan projektet kan starta om inte kommunerna är beredd att skjuta till pengar. Projektet utreds emellertid. Några i tiden närliggande planer på att förbättra eller bygga nya infarter till Luleå söderifrån och norrifrån har Vägverket inte. Däremot finns den så kallade södra leden med i vägplanen för 2012.Ganska bra
Trots allt tycker Lena Dahlgren att vägarna i Norrbotten är ganska bra.-Jag har tidigare jobbat i region mitt och det är bara att konstatera att vägarna är bättre här i norra Sverige.En sak har Lena Dahlgren lärt sig under sina år i Norrbotten.-Redan första veckan på jobbet fick jag veta att norrbottningar hatar salt och därför är det roligt att projektet med mindre salt på E4 utökas i vinter.I vinter kan man åka på en mindre saltad E4 mellan Rosvik och Töre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!