Dyrt slarva med bältet

På många håll i landet satsar polisen i nästa vecka på att övervaka bältesanvändningen.  Det kan bli dyrt att strunta i bilbältet - för både förare och passagerare.  Mest slarviga i Norrbotten är bilisterna i Haparanda.

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-02-16 01:45
Den som inte använder bälte får böta 1.500 kronor. Och att utsätta barn under 15 år för faran att färdas obältade som passagerare i din bil är ännu dyrare. Då uppgår böterna till 2.500 kronor. Den som fastnar i en kontroll obältad och med två barn lika obältade måste betala 6.500 kronor till staten. Barn över tre år och som är kortare än 135 centimeter måste alltid sitta i bilbarnstol. Annars blir det böter även där. Att ha barnet i knä accepteras ej. Men reglerna struntar en del trafikanter i. Var tionde bilist använder inte bältet. Det är genomsnittssiffran i Sverige. NTF:s
bilbältesmätningar i tätorter visar att 88,8 procent använder bälte. Användningen ökar på de flesta håll. Ökningen är nästan sju procent. Efter en tidigare tillbakagång har nu Sverige åter tagit plats i toppen bland de EU-länder som är bäst på bältesanvändning. 88,5 procent tar på bältet. Före ligger Frankrike, Tyskland och Malta med en användning på över 95 procent, enligt Europeiska trafiksäkerhetsrådet. Ökad användning
I Norrbotten har bältesanvändningen ökat. Än så länge är dock Norrbottensbilisterna sämst i hela Sverige när det gäller att använda bältet. Fyra kommuner, Haparanda, Gällivare, Överkalix och Kalix finns till och med på tio-sämstalistan i landet. Längst ned finns Haparanda där endast sju av tio bilister (69 procent) hade bältet på vid NTF:s mätning i september. I en liknande mätning i maj var det 81 procent i Haparanda bland bilister som använde bälte, så utvecklingen hade gått bakåt. Största förbättringen hade skett i Överkalix som ökade från mycket låga 58 till 71 procent. Skillnad mellan könen
Fortfarande är det så att kvinnliga bilförare är betydligt bättre på att använda bilbälte än män. I Norrbottens län är skillnaden 15 procentenheter mellan könen. -Det är märkligt att kvinnorna har ett betydligt högre säkerhetstänkande än männen. Så har det varit vid varje mätning som genomförts under de senaste åren, uppger NTF Norrbottens verksamhetsledare Lars Martinell, Luleå. I Luleå exempelvis var det 76 procent av de manliga bilförarna och 96 procent av kvinnorna bakom ratten som hade bilbältet på, enligt septembermätningen. På passagerarsidan var det däremot mer jämnt, 94 procents användning och samma för både män och kvinnor. Piteåkvinnor bäst.
I Kalix är det männen som drar ned statistiken rejält. Av manliga bilförare hade bara 62 procent spänt fast sig med bilbältet mot 93 procent av kvinnorna. Allra högst ligger kvinnor i Piteå med 97 procent som förare och 98 procent som passagerare i bältesanvändning. -Krockkuddar är ett bra komplement till bilbältet men kan aldrig ersätta detta, inte ens i låga hastigheter, varnar NTF. Bältet reducerar risken att dödas eller allvarligt skadas vid en kollision med cirka 50 procent. Skyddseffekten är ännu större i tätortstrafik som oftast sker i relativt låga hastigheter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om