Dyrköpt tågväg
Drömlösningen där Norrbotniabanan stannar vid flygplatsen och leds in i stan kan bli dyrköpt för Luleå kommun. Fast så ser inte kommunledningen på saken.
Att dra Norrbotniabanan via Luleå flygplats och sedan via Hamnholmen, över en bro och in till Svartöstadssidan, kan kosta mycket pengar.
Foto: Bilden är ett montage
Svartöstaden.Bron är problemet. Isbrytarna måste flytta. Cementa måste flytta. Och för svängrum åt sjöfarten krävs muddringar.Press på kommunen
Kustjärnvägen, om den blir av, är en nationell angelägenhet. Inte kommunal. Likväl sätts press på kommunen. Blir lösningen för dyr drar Trafikverket i stället järnvägen längs E 4, och skippar flygplatsen."Endast om det skulle visa sig att alternativet via Hamnholmen och Svartöstaden blir så kostnadskrävande att det äventyrar hela Norrbotniabanan vill kommunen i så fall förorda det västra alternativet", skriver kommunen i sina handlingar, med passning till Trafikverket.Men om den prioriterade lösningen ska bli av, vem ska då betala de olägenheter
Cementa utsätts för?Isbrytarflytt
Isbrytarna flyttades för ett antal år sedan till Luleå. Blir problematiken med att ligga i Luleå för stor går det flytta på nytt.Luleå kommun betonar att den vill ha allt. Den vill ha järnvägen förbi flyget och alla berörda arbetsplatser ska finnas kvar.Kommunalrådet Karl Petersen yppar åtminstone inte i det här läget någon vilja att öppna den kommunala börsen.- Om någon tror att de kan förhandla fram pengar från kommunen så är svaret att sådana inte finns. Det finns inga pengar till att flytta Cementa och inga pengar till att muddra. Om isbrytarna måste flytta ut så ser vi dem inte. Trist. Men pengar till flytten, det blir det inte. Mötescentrum, det kan däremot vara ett ansvar för oss, hälsar Karl Petersen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!