Den nya S/MP-regeringen vill minska transportbidraget till företag i de fyra nordligaste länen, det skriver VK.
Det handlar om en sänkning med 48 miljoner kronor.
I regeringens budgetförslag skärs transportbidraget ned från 449 miljoner kronor för 2014 till 401 miljoner för 2015. Samtidigt har S och MP föreslagit att en vägslitageavgift ska införas och de två åtgärderna tillsammans tros bli ett hårt slag mot företag i norr.
I slutet av 00-talet förändrade alliansregeringen bidraget vilket ledde till vissa protester, inte minst från Socialdemokraterna.
– Det var ett träföretag i Arvidsjaur som drabbades hårt. Men vi var då för övrigt försiktigt positiva här i länet. Förändringen gjorde att bidraget kom fler företag till del, även mindre företag, säger Karin Åström, S-ordförande i Norrbotten.
Vad säger du nu om detta förslag från regeringen Löfven?
– Det känns inte bra. Men innan jag säger mer vill jag veta mer och se vilka företag och branscher som drabbas, säger Åström.
Hon har suttit i näringsutskottet och kan vittna om att transportbidraget har ett brett politiskt stöd. Detsamma säger Krister Hammarbergh (M), riksdagsledamot från Luleå.
– Märkligt. Transportbidraget är ju ett stöd som ingen har ifrågasatt. Det fungerar ju och har betydelse till skillnad från en del andra stödformer, säger han.
Hammarbergh menar den förra regeringens förändring av bidraget gynnade Norrbotten.
– Bidraget styrdes om så att Norrbotten fick mer. Tidigare var det ju mest ett stöd för Volvo i Umeå. Nu fick Norrbotten en större andel plus att viktbegränsningen sänktes så att fler företag kunde får det, säger han.
Bidraget infördes på 70-talet för att motverka konkurrensnackdelarna för företag i glesbygd. Bantningen av bidraget nu har enligt VK sin grund i företagen sökt mindre pengar under lågkonjunkturen.
Bland företag som kan drabbas nämns Polarbröd och Norrmejerier. Åkeriföretagarna har också uttalat sig kritiskt.