Dyrare flygresor från Luleå

Här är skatten som gynnar befolkningsutvecklingen i länet.
Ingen flygskatt på resor till Luleå. Däremot från Luleå.
? Aldrig får man vara riktigt glad, suckar riksdagsledamot Kristina Zakrisson (s) åt det ologiska i skatteuttaget.

LULEÅ2005-12-29 06:30
Kuriren skrev i förra veckan om förslaget till flygskatt från rege-ringen och samarbetspartierna vänsterpartiet och miljöpartiet.<br>Skatt på flygbiljetter införs som ett led i den gröna skatteväxlingen. Stödområde A undantogs helt, vilket gav ingen flygskatt för resande från och till Arvidsjaur, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Pajala i Norrbotten jämte ytterligare några flygplatser i övriga svenska glesbygden.<br>När det gällde Luleå, Hagfors, Kramfors/Sollefteå, Skellefteå, Umeå, Visby och Örnsköldsvik fanns en speciell klausul, vilket inte riktigt framgick av Kurirens artikel då.<br>Illa övertänkt förslag<br>Resa till de nämnda orterna undantas från skatt. Däremot läggs skatt på resor från orterna.<br>Litet skämtsamt kan man ju säga att förslaget gynnar glesbygdslänen: Det blir billigare att ta sig dit än att ta sig därifrån.<br> ? Förvisso vill inte jag heller att någon ska lämna länet, men socialdemokraternas politik riskerar att leda till precis det, säger Anna Grönlund (fp), riksdagsledamot som tycker att förslaget om flygskatt är illa övertänkt:<br> ? Det är bra att de flesta flygplatser i Norrbotten är undantagna, det visar att regeringen har lyssnat på oss i oppositionen. Men de tycks bara ha lyssnat på ena örat för när socialdemokraterna tillsammans med sina stödpartier låter flygande från Kallax drabbas av en skatt på 96 kronor så visar det att man inget har förstått.<br>?Mycket ologiskt?<br>Kristina Zakrisson suckar när hon förstår att hon bara kan vara till hälften nöjd:<br> ? Jag tycker att det här verkar mycketologiskt. Kommunika-tionerna går ju åt båda hållen. Ja, aldrig får man vara riktigt glad.<br>Landshövding Per-Ola Eriksson tycker också att skatten är en smula ologisk.<br> ? Vi som har långa reseavstånd och är beroende av flyget får alltså dyrare resor. Där alternativ finns i andra delar av Sverige, där det går att åka exempelvis tåg, behöver man inte betala skatten.<br>Inte slutgiltigt<br>Per-Ola Eriksson har inte sett någon förklaring till upplägget.<br> ? Nej, men vad jag förstår är inte detta det slutgiltiga förslaget.<br>Ska länsstyrelsen agera?<br> ? Nja, det här är en ren politisk uppgörelse mellan regeringen och stödpartierna att införa en flygskatt, en del i deras ekonomiska politik. Då får man nog gilla läget. Sedan har de väl försökt mildra flygskatten för norra Norrland genom att plocka bort stödområdet och delvis Luleå.<br>Peter Eriksson, språkrör (mp), menar att flygskatten för Luleå och de andra orterna i samma grupp är en regionalpolitisk åtgärd.<br> ? I praktiken är det en hal-vering av skatten.<br>Någon från ett flygbolag ansåg att det blir svårt att pedagogiskt förklara skatt ena vägen men inte andra för passagerarna?<br> ? Ja, ja. Pedagogiken är en sak för sig. Men egentligen är upplägget rätt smart. Det kan vara svårt att på EU-nivå få godkänt att ha en lägre skatt. Det här kan vara en modell som kan fungera, att skatten är lika stor överallt men att man undantar ena vägen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om