Jätteprojektet blev dyrare än beräknat – hyllas ändå

Det prisade jätteprojektet Östra länken framställs som en stor framgång. Enligt Luleå kommun har de tre första etapperna blivit 56 miljoner billigare än budgeterat.
Men vår granskning avslöjar oklarheter i den ekonomiska redovisningen. Dessutom har budgeten höjts under arbetets gång.
Jämför man med kommunens första kalkyler kan projektet i stället ha blivit upp till 110 miljoner dyrare än beräknat.

Så här har kommunens beräknade kostnader för Östra länkens tre första etapper höjts sedan de första kalkylerna. Det visar den granskning som reportrarna Anna Isaksson och Jonny Vikström gjort. Kommunen säger nu att projektet blivit 56 miljoner billigare än budget.

Så här har kommunens beräknade kostnader för Östra länkens tre första etapper höjts sedan de första kalkylerna. Det visar den granskning som reportrarna Anna Isaksson och Jonny Vikström gjort. Kommunen säger nu att projektet blivit 56 miljoner billigare än budget.

Foto: Montage

Luleå2021-05-23 07:00

Det regnade guldkonfetti över delegationen från Luleå kommun och NCC när byggbranschens prestigefyllda pris Årets bygge delades ut på Cirkus i Stockholm den 19 mars 2018.

I en segerintervju hyllade dåvarande stadsbyggnadschefen Jesper Klefsjö den entreprenadform och det arbetssätt, kallat "utökad samverkan", som kommunen valt för Östra länken.

undefined
Östra länken tog hem priset Årets bygge 2018. Galan hölls på Cirkus i Stockholm.

– Vi upphandlade mer på kompetens än på pris och har gjort det här i samverkan med entreprenören. Vilket bland annat inneburit att vi detaljprojekterat, genomfört riskanalyser och tagit fram en gemensam budget där entreprenören får en skälig vinst, sade Klefsjö till branschtidningen Byggindustrin.

Enligt de uppgifter som Luleå kommun lämnade till tävlingen blev kostnaden i Östra länkens första upphandling 40 miljoner lägre än budget.

Det resultatet är betydligt bättre än vad Jesper Klefsjö angett ett halvår tidigare i en intervju med P4 Norrbotten. Där framgår att kostnaden för etapperna 4A, 4B och 4C är 550 miljoner och att budgeten var på 562,5 miljoner. Alltså 12,5 miljoner bättre än budget.

undefined
Den totala kostnaden för Östra länken beräknas till drygt 1,8 miljarder innan projektet är slutfört. Här pågår grävningar i etapp 3 vid Örnäset.

I kommunens strategiska plan finns en grundkalkyl på 1,3 miljarder för etapperna som tillhör andra upphandlingen. Totalt beräknas Östra länkens kostnad alltså till drygt 1,8 miljarder.

Varje etapp består av ett antal delsträckor. De innehåller en utredningsfas, en projekteringsfas och en utförandefas. Projekteringen sköts av NCC och budgeten bestäms delsträcka för delsträcka, etapp för etapp, i förhandlingar mellan parterna.

Just nu pågår etapperna 3 och 4E i den andra upphandlingen. 4F är nyligen avslutad. Vi har därför avgränsat granskningen till första upphandlingen.

undefined
Projektledaren Mats Nordgren vid arbetet i Östra länkens första etapper.

När Östra länken inleddes hade kommunen redan projekterat 4A och 4B. Kostnaderna beräknades till 250 miljoner respektive 50 miljoner. Totalt 300 miljoner. Uppgiften är helt säkerställd. Den finns både i pressmeddelanden och i artiklar från 2013 och 2014.

För att granska hur kostnaderna utvecklats begär vi ut igångsättningstillstånd och beställningsskrivelser för samtliga delar i 4A, 4B och 4C. Dessa tänker vi stämma av med redovisade slutkostnader. Men i de handlingar vi får går det inte att följa kostnaderna, det är för komplicerat. Olika delsträckor i etapper blandas, de har olika namn i olika stadier och många saknar utfall.

Vi bokar ett möte med VA-chefen Petra Viklund för att få bukt med siffrorna. Även Marianne Kallin, kommunombud i Östra länken och avdelningschef för investeringar och geodata, medverkar. 

undefined
Enligt Petra Viklunds och Marianne Kallins sammanställning är budgeten för de tre första etapperna totalt 606 miljoner. Tidigare har kommunen uppget 562,5 miljoner som budget.

De är tydliga med att budgeten sätts när igångsättningstillstånd beslutas. Enligt deras sammanställning är budgeten för 4A 352 miljoner, 4B 60 miljoner och 4C 194 miljoner. Totalt 606 miljoner.

Utfallet anges till 325 miljoner, 56 miljoner och 168,5 miljoner. Totalt 549,5 miljoner, vilket är 56,5 miljoner bättre än budget. Kostnaden är i stort sett identisk med den Klefsjö uppgav 2017 men utfallet gentemot budget är nu ännu bättre än vad kommunen tidigare gått ut med.

Någonstans på vägen har 4A och 4B alltså räknats upp från kalkylerade 300 miljoner till 412 miljoner. I 4A ingår dock en extra etapp, Burströmsvägen med en budget på tio miljoner, som inte fanns med inledningsvis. Relevant ökning är alltså 102 miljoner.

Räknat mot den ursprungliga kalkylen har kostnaden i stället överskridits med 45,5 miljoner.

undefined
Petra Viklund anser inte att Östra länken vann priset Årets bygge 2018 på felaktiga premisser. " I priset pratar man om hur man förhåller sig till den överenskomna budgeten", säger hon.

Hur kan det komma sig att den beräknade kostnaden för 4A och 4B utökades med över 100 miljoner?

– Jag var inte med då men det jag fått berättat för mig är att det var komplexa geotekniska förutsättningar. Bland annat utfyllnader som fick lösas på ett annat sätt än det var tänkt. Det har också tillkommit jobb. Alltså omfattningsändringar, säger Viklund.

Ändrades beräkningen då? Att kostnaderna ökar är ju en sak, men det speglar inte hur arbetet håller budget.

– Jag har svårt att beskriva det eftersom jag inte var med. Men utifrån hur vi jobbar i dag har vi ett förhandlat förfarande där vi tar hänsyn till nya förutsättningar.

Hur har ni hittat uppgifterna?

– Det finns i vårt ekonomisystem, säger Kallin.

undefined
Östra länken har en beräknad kostnad av 1,8 miljarder drygt. Här fakturor på nästan 70 miljoner från de första etapperna.

När gjordes ändringarna? Det har en avgörande betydelse eftersom ni gått ut med att projektet blivit billigare än budget?

– Vi har bara de igångsättningsbeslut som tagits via stadsbyggnadsnämnden.

– Det sker i samband med styrgruppsbeslut. Det finns i mötesanteckningar men jag kan inte svara exakt, säger Viklund.

Menar du att budgeten utökas under arbetets gång?

– Ja, det är så samverkan fungerar. Det är ju en levande budget. Faller risker ut så utökas budget, i stället för att man hanterar det som "ätor".

Det är ju en avsevärd skillnad när projektet beskrivs som en framgång. Blir det ärligt?

– Det handlar ju om vad man vill ha ut. Anser vi att vi får ut det arbete som vi önskar? Det har också tillkommit arbeten, exempelvis i parken, säger Viklund.

undefined
Budsayarat Phunjob från Parkkompaniet i Boden planterade krypbergstallar när Bohnsackparken vid Skurholmsfjärden tog form under Östra länkens första etapper.

Den beräknade kostnaden har ökats med drygt 100 miljoner, alltså. Men det finns en faktor till som kan vara av vikt.

I avtalet mellan kommunen och NCC slås fast att projekteringen för 4C ska göras av en konsult i samverkan med parterna. Vi begär ut handlingen. Kommunens diariefunktion skickar ett antal dokument, men tror sig inte ha hittat rätt. Det har dock Petra Viklund. I ett mejl redovisar hon att konsultarbetet gjordes i två omgångar 2015–2016. "Endast mängdförteckning ingick, ingen kalkyl", skriver hon.

Men en av handlingarna som vi fått ut för 4C är en kalkyl som Luleå kommun gjort, daterad mars 2016. Sammanställning av material och arbete för 2016 och 2017 visar på 130 miljoner. Att jämföra med att budget slutade på 194 miljoner. Vi visar den för Viklund och Kallin.

– Där kan inte allting finnas med. Det gjordes jobb under 2018 också, uppger de.

undefined
Handlingar som vi begärt ut från kommunen visar att de beräknade kostnaderna för Östra länken utökats med minst 100 miljoner. Något som Petra Viklund och Marianne Kallin bekräftar, men uppger att det tillkommit arbeten och att det var komplexa markförhållanden.

Skulle det stämma att budgeten för 4C blev 64 miljoner högre innebär det att de beräknade kostnaderna för de tre första etapperna totalt utökats med 166 miljoner jämfört med de första kalkylerna. Och överskridits med 109,5 miljoner.

Senare återkommer Petra Viklund med en förklaring.

– Kalkylen upprättades relativt tidigt, innan bygghandlingar var färdigställda. Sista revideringen gjordes i december 2016.

Varför skulle man göra en prognos om inte grundläggande fakta finns på plats?

– Så här jobbar vi hela tiden. Vi jobbar successivt, med tidiga kalkyler. Sedan går vi in i förhandlingar med entreprenören. I princip om varje post.

Men det här är ju hela 4C?

– Precis. Men vi måste jobba så här. Med tidiga kalkyler. Vi jobbar ju med en tioårsplan.

undefined
Varje etapp i Östra länken består av ett antal delsträckor. Det är rörupplaget finns på Notviken.

Är det rimligt att det skiljer 64 miljoner när budgeten tas?

– Det här är ett riktpris som vi går in med i en förhandling utifrån det vi vet just då. Vår utgångspunkt måste ju vara att pressa priset för att vi senare ska mötas någonstans. Bygghandlingen var färdig nästan nio månader senare så det är klart att det tillkommit en del. Exempelvis utsmyckningen av pumpstationen. Vi har blivit vassare och vassare på de här förkalkylerna. 

Hur förklarar ni att kommunen lämnat tre olika besked kring hur mycket första upphandlingen underskridit budget?

– Det är jättesvårt för oss att förklara. Vi vet ju inte vad man utgått ifrån då, säger Kallin.

– Det kan ha tillkommit saker i olika tider. 4C är fortfarande inte helt klar, exempelvis, säger Viklund.

Betyder det att ni kan ha vunnit priset Årets bygge 2018 på felaktiga premisser?

– Det skulle jag inte säga. I priset pratar man om hur man förhåller sig till den överenskomna budgeten, säger Viklund.

undefined
Vid tre tillfällen har kommunen gått ut med olika resultat gentemot budget för Östra länken.

Är det inte så, att eftersom kommunen använde sig av nya metoder i upphandling och drift av entreprenaden och projektet är stort och viktigt, så vill ni också att det ska framstå som lyckat och kostnadseffektivt. Därför har budgeten höjts. Det hade ju varit en helt annan bild om ni i stället dragit 50 miljoner över budget de tre första etapperna?

– Det håller jag inte med om. Det är inte rätt om vi går under budget heller. Då har vi gjort felkalkyler. Det är jätteviktigt att vi är så nära som det bara går, säger Marianne Kallin.

– Det är ett för enkelt sätt att uttrycka det. Det har förekommit saker och ting som ingår och som ska utföras, som sedan förändras. Visionsbilden förändras. Då är det logiskt att utöka budgeten, säger Petra Viklund.

Så har budgeten ändrats

När Östra länken presenterades var kommunens besked att etapperna 4A och 4B skulle kosta 300 miljoner. Nu säger kommunen att slutkostnaden är 381 miljoner. Men eftersom budgeten senare sattes till drygt 400 miljoner anser kommunen att kostnaderna är under budget.

Kommunens första kalkyl för 4C var 130 miljoner. Därefter sattes budget till 194 miljoner. Kostnaden blev 168,5 miljoner.

Totalt uppger kommunen att de tre första etapperna blivit 56,5 miljoner billigare än budget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!