Dykarna har nu gjort sitt
Veckans dykningar ned till ett vrak i Norra hamn i Luleå är nu avslutade för den här gången. Det är personal från Sjöhistoriska museet i Stockholm, som hållit i trådarna.
DYKARE DÖK UPP. Elever från Hertsöskolan fick på fredagen en levande lektion om sjöstaden Luleå. De fick bland andra träffa dykaren Eduardo Roa från Sjöhistoriska museet.
Foto: Andreas Wälitalo
Elever från skolor i Luleå har också aktiverats under veckan. Varje dag har de mött dykare som berättat om sina fynd. I går var det femteårskursare från Hertsöskolan som också frågade ut dykaren Eduardo Roa, som hade med sig en avsågad bit av bordläggningen (sidoplanken).- I den här sidoplankan kan vi se hur gamla spikar sitter kvar. I träet syns också årsringar. Med hjälp av dem kan ett laboratorium bestämma plankans ålder. Alltså den tid fartyget en gång byggdes, säger Eduardo Roa.Eleverna från Hertsöskolan fick också en genomgång av hur det går till. Det var pedagog Linnea Hedlund från Sjöhistoriska som svarade för den praktiska lektionen.Hamnkranen i fokus
Sjöfartsstaden Luleå har märkts av under hela oktober för bland andra elever i Luleå. I dag lördag inbjuds allmänheten till Södra hamn för att uppmärksamma Luleås senaste byggnadsminne - hamnkranen.- Den ensamma, blåmålade hamnkranen har blivit något av en symbol för Luleå som sjöfarts- och industristad och är numera ett av de få fysiska uttrycken i stadsbilden som minner om stadens livliga sjöfartshistoria, menar antikvarie Jeanette Aro, vid länsstyrelsens kulturmiljöenhet.Högt värde
Kranen, som är byggd 1950, visar på Luleås industriella utveckling kring 1900-talets mitt, en tid då järnverket etablerades och staden tillhörde de som växte snabbast i landet. Kranen, en så kallad vipparmsportalkran, har ett högt kulturhistoriskt värde även i ett nationellt perspektiv då den representerar den krantyp som före containerhanteringens genombrott var den allra vanligaste i svenska hamnar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!