Det är myndigheten Trafikanalys som presenterar statistiken om vägtrafikskador 2011. I landet omkom totalt 319 personer, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med 2010. Norrbottens siffror visar däremot det dubbla. 2011 dog 20 personer jämfört med 10 personer året innan.
- Tittar vi bakåt i tiden har vi haft över 30 omkomna. Så ja, det är dubbelt så många döda 2011 mot 2010, men det är inte säkert att den ökningen är representativ för den verkliga ökningen. När siffrorna är låga blir variationerna väldigt stora statistiskt sett, säger Daniel Pettersson.
Han menar att det bara går att spekulera i vad siffrorna beror på.
- Det är svårt att ge ett nyanserat svar. Vi kanske jobbade bra förebyggande 2010 vilket gav låga dödssiffror. Fast vi har jobbat på samma sätt dubblades det ändå 2011. Det är svårt att dra några högre växlar på vilka anledningar som ligger bakom. En enda olycka kan skapa en fördubbling, exempelvis om en minibuss med tio personer är inblandad.
Fler män inblandade
Antalet svårt skadade har också ökat. 2010 skadades 81 personer svårt. 2011 var siffran 103. 15 av dem som dödades färdades i personbil, antingen som förare eller passagerare. Två var motorcykelförare och tre var gående. Trafikanalys rapport visar också att det är fler män som är inblandade i trafikolyckor.
- Det är männen som löper störst risk att råka ut för svåra trafikolyckor. Av de 123 personer som omkom eller skadades svårt i Norrbotten under 2011 var 66 procent män, säger Maria Melkersson, projektledare vid Trafikanalys.
Hon kan berätta att 75 procent av de omkomna på riksnivå bestod av män. Den stora riskgruppen är män i åldrarna 18 till 24.
- Av de som kör i vägtrafikmiljö så står männen för 55 procent av kilometrarna. Sedan är det fler män som kör motorcykel. Män är också mindre benägna att använda bilbälten. Tidigare år har det också visat sig vara vanligare med alkohol i kroppen hos män jämfört med kvinnor. De siffrorna för 2011 har dock inte kommit ännu, säger Maria Melkersson.