Dubbdäck - det enda som gäller

- Det är dubbat som gäller. Då kan du känna dig riktigt säker i all vintertrafik. Och vid ishalka är dubbade vinterdäck det enda alternativet.  Mikael Enbom, platschef vid Bil & Däck i Luleå, summerar vad som är aktuellt.

DUBBAT GÄLLER. Så har då större delarna av länet fått känna av Kung Bores spår. I debatten om dubbade och odubbade vinterdäck verkar dubbat ta hem potten. FOTO: ROLAND S LUNDSTRÖM

DUBBAT GÄLLER. Så har då större delarna av länet fått känna av Kung Bores spår. I debatten om dubbade och odubbade vinterdäck verkar dubbat ta hem potten. FOTO: ROLAND S LUNDSTRÖM

Foto: Roland S Lundström

Luleå2010-10-15 06:00
De senaste åren har frågan om dubbade eller odubbade vinterdäck varit på tapeten. - Vi säljer nästan inga dubbfria vinterdäck. Jag körde själv ett tag med dubbfritt. Men nu har jag bytt tillbaka till dubbat. Det är dumt att chansa, säger Mikael Enbom. Måste jobba över
På torsdagen kom första snön i stora delar av Norrbotten. Som vanligt blev det en signal till många bilägare att byta till vinterdäck. - Ja, det har ringt massor med folk och bokat tid. Bara mellan klockan 08 och 11 har 50-talet personer ringt oss. Vi måste jobba över kvällstid och håller även öppet lördag för att klara av allt, säger Mikael Enbom. Minskad dödsrisk
På vinterväglag har valet av vinterdäck stor betydelse för trafiksäkerheten. Dubbdäck minskar risken för en dödlig olycka med 42 procent, jämfört med odubbade vinterdäck. Det visar en studie gjord av Trafikverket och Vectura - ett företag som sysslar med transportinfrastruktur. Resultaten från studien visar bland annat att dubbdäck på vinterväglag minskar risken att dö vid en olycka med 42 procent. Dessutom visar studien att det är klart olämpligt att använda odubbade vinterdäck vid halt väglag om bilen saknar antisladdsystem. Få olyckor med ESP
Om bilen har antisladdsystem är det troligt att däcktypen inte spelar någon roll, men här behövs ytterligare studier. - Vi kan ännu inte bevisa det rent statistiskt. Men vi har väldigt få dödsolyckor på grund av sladd med bilar som har ESP - ett antisladdsystem. Och det pekar ju på att systemet har stor effekt, säger Matteo Rizzi, Vectura. Även för bilar med dubbade vinterdäck är överstyrning det dominerande förloppet i dödsolyckor på vinterväglag. Studien baseras bland annat på granskande av olyckor med omkomna personbilister under vintersäsongerna 2000-2009. Endast olyckor med personbilar utan antisladdsystem men utrustade med godkända vinterdäck har granskats. Får ändra körsätt
- Jag kör med odubbade vinterdäck på en bil och dubbade på den andra. Med odubbat får du ändra körsätt. Ta det mer försiktigt och vara beredd att bromsa tidigare. Jag föredrar odubbat när det är kallt och riktigt vinterväglag. Om det är fuktigt och halt är dock dubbade vinterdäck oslagbara. Viktigt för trafiksäkerheten är också systemen med antisladd och antispinn. De känner av när ett däck släpper och motverkar sladd eller att däck spinner och tappar greppet, säger Sture Strand vid trafikpolisen i Luleå. Hindrar låsning
Nämnas ska även ABS (på tyska antiblockiersystem) - ett tekniskt system på motorfordon som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Syftet och fördelarna med detta är dels att styrförmågan bibehålles vid hårda inbromsningar, minskat slitage samt att bromssträckan förkortas på de flesta underlag. Nackdelen är att oerfarna förare löper risk att vaggas in i en falsk trygghet och inte fullt förstå systemets funktioner och begränsningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!