Dubbat eller inte? Allt du behöver veta om vinterdäcken

Dubbat eller inte? Nu kan länets bilister göra sitt val.

Foto:

Luleå2017-10-02 09:25

I går – söndagen den 1 oktober – kunde länsborna börja byta till vinterdäck, samtidigt som debatten om dubbfritt går het.

Polisen informerar mer om vad som gäller på sin hemsida.

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon.

Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.

Notera även att bilister fick köra med dubbat redan innan den 1 oktober, om det är eller befaras bli vinterväglag.

Förbud mot dubbdäck gäller dock i vissa städer. Hornsgatan i Stockholm är ett exempel, där endast friktionsdäck tillåts.

De som bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor.

Mer information om vad som gäller i bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala finns i de lokala trafikföreskrifterna.

Om bilen har dubbdäck ska även släpet ha dubbdäck vid vinterväglag. Om bilen har odubbade däck får släpet ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Mönsterdjupet, då? För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste det vara minst 3 millimeter i däcken.

Detsamma gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon.

För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter.

Enligt lag krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Reglerna skiljer sig mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon.

Polisen rekommenderar också följande:

Däcken med det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Därmed minskas risken för sladd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om