Du sitter säkert i en medelstor bil

Inte de största och inte de minsta, utan håll dig i mitten.
? Du ska välja en säker mellanklassbil, råder Anders Kullgren, trafiksäkerhetsansvarig vid Folksam, bilspekulanterna.
I går befann han sig i Luleå för trafikseminarium och tillfälle att kommentera de senaste undersökningar Folksam gjort av trafiksäkerhet i bilar.

LULEÅ2005-04-27 06:30
? Du kan inte se på en bil att den är säker. Du måste titta på resultatet av tester och fråga bilhandlaren vad bilen har för utrustning. Det gäller också att veta vilka system som är viktigast att ha. Jätteeffekter på att förhindra olyckor har antisladdsystem. Det borde vara standard. Fyrhjulsdrift har ingen större effekt på förhindrande av olyckor. Snarare tvärtom, för de som har det kör annorlunda. Därmed inte sagt att det inte är bra, säger Anders Kullgren, forskare i trafiksäkerhet.<BR>Låsningsfria bromsar och bromskraftsförstärkare har gott rykte. Fast i Folksams undersökning påvisas begränsad effekt för att minska olycksrisken.<BR>När det gäller sidokrockskydd ska man läsa på. En del påstår sig ha sidokrockskydd, fast då bara en balk. Andra har sidokrockskydd som ger bättre effekter vid en smäll.<BR>Folksams undersökningar gäller alltså vad som hänt med bilar som varit i drift över åren. Krocktesterna via Euroncap, där Vägverket samarbetar med kollegor i andra länder, gäller nya oanvända bilar. De här två formerna av undersökningar hör till dem som fått stämpel på sig som rättesnören inför bilsäkerhet.<BR>Det har hänt saker. Nu får de nya bilmodellerna, inklusive små bilar, fem stjärnor i Euroncaps tester. I slutet av 1990-talet ansågs tre stjärnor som väldigt bra. Franska och japanska bilar, som tidigare hade rykte om sig som trafikfarliga, rankas nu högt av Euroncap och ryktet för tyska samt svenska biltillverkare, med gott renommé över åren, har satts på prov. I Golf-klassen, tämligen små bilar, liksom modeller som är snäppet större, mellanklassbilarna, har säkerheten förbättrats markant.<BR>Hos Folksam märks också utvecklingen mot klart mer trafiksäkra bilar. <BR>&nbsp;? Köp inte småbilar från tidigt 1980-tal. I slutet av 1990-talet blev det mycket bättre. Rätt val är viktigast att göra just vad gäller småbilarna, säger Anders Kullgren.<BR>Vid kollision mellan stor och liten bil åker du säkrare i den större. Tyngden väger över. Vid Euroncaps undersökningar krockas bilar med fast föremål och då får vikten annan betydelse.<BR>När Anders Kullgren ger råd om bilköp är det alltså inte att köpa det största du hittar. De orsakar stora skador på den som får smällen. Men även om alla hade stora bilar skulle inte det vara bästa valet, det blir på något vis för mycket tyngd och kraft bakom. Därav rådet att välja en säker mellanklassbil. Exempel på sådana finner han i Renault Laguna, Volvo 40 och 60, VW Passat, Peugeot 406 och Mitsubishi Galant. Bäst betyg får Saab 9?3. Hyundai har dåligt säkerhetsrykte men modellen Accent får beröm av Folksam, liksom den av Euroncaps ifrågasatta Chrysler Voyager.<BR>I en mindre klass anses Ford Focus och Opel Astra bäst och i minsta klassen går det omdömet till Toyota Yaris.<BR><BR><STRONG>Bakgrund/ Bilars säkerhet</STRONG><BR>Folksam har undersökt 94.100 bilkrockar 1994?2004, och följderna av olyckorna.<BR>Risken för en dödande skada är tio gånger högre i bilar lanserade 1980?1984 jämfört med bilar lanserade 2000?2004.<BR>Bilbältet är fortfarande den enskilt viktigaste säkerhetsutrustningen. Med krockkudde och bältessträckare förstärks effekten.<BR>Sidokrockgardiner har väldigt bra effekt.<BR>Whiplashskador utgör 65 procent av alla personskador i trafiken. Det har dröjt väldigt länge innan internationella biltillverkare börjat tillverka bra system för att fånga in effekterna från påkörning bakifrån. Några bilmodeller har bra system för det. Volvo har ett ryggstöd som viker sig vid kollisionen. Hos Saab åker huvudstödet fram mot huvudet.<BR>Huvudstödet ska inte formas mot nacken utan ligga an mot huvudet. Vid en kollision lyfter du dessutom ungefär tio centimeter från sätet. Rådet är därför att ha huvudstödet på högsta läget, för normallånga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om