Drömmen om dagtåg kan bli sann

Connex planerar att sätta in moderna Reginatåg på sträckan Luleå?Umeå. Starten kan ske i januari. Parterna är överens. Därmed kommer Connextåg att konkurrera med Connexbussar.

LULEÅ2005-09-23 06:30
Linjen har stötts hit och dit i många år. Nu verkar i alla fall bommarna börjat gå ner för första tåget. Connex är i princip överens om tagen med Rikstrafiken och länstrafikbolagen. Finansieringen är klar och ryms inom avtalet mellan Connex och Rikstrafiken. Några hinder finns på vägen. Connex måste hitta ett tågsätt att hyra. Det är frågan om Reginatåg, säger Gunnar Wulff, chef för Connex Norrlandståg.<br>&nbsp;? Vi måste också ha en lösning på underhållet hos vår underleverantör i Notviken. Dessutom måste vi utbilda personal.<br>Förhoppningen är att första tåget börjar rulla i mitten av januari. Connex jagar nu tåg för fulla muggar och är något tågsätt på spåret. Tanken är att ett morgontåg lämnar Luleå vid 08.30 med anslutning via vanligt loktåg från Malmfälten i Boden. Tåget går ner till Umeå och återvänder med ankomst Luleå vid 18-tiden, även här med övergång till Malmfälten i Boden. Körtiden beräknas till cirka fyra timmar. Tågen är byggda för 200 km/tim. Banan klarar dock bara 140 km/tim, sporadiskt 160 km/tim.<br>&nbsp;? Vi har liten erfarenhet av Reginatåg där uppe. Därför blir det intressant att börja i mindre skala för att se vad det här kan ge. Möjligheter för framtiden skapas och krav kan ställas på högre hastigheter längs stambanan. Efter provtid med ett tåg per dag i varje riktning kan det bli frågan om två avgångar Luleå?Umeå.<br>Hur många resenärer krävs för att ekonomin med linjen ska klaras?<br>&nbsp;? Reginatågen har 170 sittplatser. Säg att det behövs 30?35 procents beläggning.<br>Någon form av servering ska erbjudas på tågen. Litet paradoxalt kommer Connex att konkurrera med sig själv. Norrlandskustens bussar Luleå?Umeå körs av Connex.<br>&nbsp;? Vi tror, liksom länstrafikbolagen som ansvarar för linjen, inte att tågen ska bli en konkurrent till bussen. I stället tycker vi att det här är en komplettering för att bygga ut kollektivtrafiken i Norrbotten och Västerbotten. Konkurrenten blir i stället bilen. Umeåtåget blir första steget mot att göra något positivt med regional dagtågstrafik mellan länen, menar Gunnar Wulff.<br>&nbsp;? Tänker man långsiktigt när Botniabanan kommer till Umeå har man tagit ett förs-ta steg genom att bygga ett regionaltågsystem norr om Umeå. Och visst, det gäller att vara uthållig.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om