Döp det blivande kulturhuset

Här är årets mest delikata och ansvarsfyllda uppdrag för Kurirens läsare.
Döp nya kulturhuset i Luleå, ett hus som förhoppningsvis ska bli en angelägenhet för alla länsbor.
Kuriren berättar i några artiklar om huset, dess tillblivelse och förväntningarna på detta kulturtempel.
Låt er inspireras av personerna kring huset, skisserna och bilderna.
Kom sedan med fräsigt fina fiffiga förslag till namn.

LULEÅ2005-01-10 06:30
<A href="http://http://www.kuriren.nu/utmatningssidan.asp?ArticleID=751575&CategoryID=2764&ArticleOutputTemplateID=90&ArticleStateID=2&ort="><STRONG>Läs mer: En röd dam som sluter bågen runt Stadsviken</STRONG></A><BR><A href="http://www.kuriren.nu/prenumerera/kulturhuset.html"><STRONG>Döp kulturhuset - skriv in ditt förslag här!</STRONG></A><BR><BR><BR>Kulturens hus i Luleå är sjukt blytungt. Typ positivt, alltså. För att använda sig av en något mindre finkulturell vokabulär.<BR>Sällan har ett projekt varit så hett omdiskuterat, efterlängtat, omskrivet, långbänksplacerat och även ifrågasatt.<BR>I april stundar första spadtaget. Få eller ingen höjer längre sin röst mot 300-miljonersbygget. Förväntningarna är jättestora och når redan upp över husets taknock.<BR>Litet husfakta hittar ni på nästa uppslag. <BR><BR><STRONG>Mångårig förkämpe</STRONG><BR>Ska vi ta Erik först? Det känns mest naturligt.<BR>Erik Sundström har varit med från början i kulturhussammanhangen. Han är nestor på fiol inom Luleå Orkesterförening, tillika med långvariga uppdrag som kassör och ordförande i föreningen bakom sig.<BR>Läroverksaulan, biograf Spegeln, Medborgarhuset i Gammel-stad och domkyrkan har under åren varit konserthusadresser för orkesterföreningen. <BR> ? Vi insåg att Luleå behövde ett konserthus, tillbakablickar Erik Sundström eftersinnande. <BR>1984 började arbetet med opinionsbildning för konserthus i Luleå.<BR> ? Jag skrev en del inlägg i tidningarna. Vid varje konsert inledde jag med att prata om ett konserthus. Men visst var det motvind mest hela tiden.<BR>Under senare delen av 1990-talet ljusnade läget. En aktions-grupp bildades med Erik Sundström, Hans Tirsén, Ulla Vanhaniemi, Allan Sundberg och Janne Thurfjell.<BR> ? Stödet ökade. Och Karl Petersen hade den heta viljan att genomföra ett hus. Beslutet i fullmäktige var en fröjd.<BR><BR><STRONG>Gärna chef utifrån</STRONG><BR>Erik Sundström väntar med spänning på första spadtaget.<BR> ? Men också på det viktigaste av allt: Att få igång verksamhet. Närmast genom att en initiativrik och fantasirik chef för verksamheten i huset tillsätts. Denne får gärna komma utifrån med fräscha ögon och idéer.<BR>Han hoppas på omfångsrikt musikaliskt utbud för alla grupper och åldrar.<BR> ? Jag har en känsla av att vi i samhället i dag har en mycket bred inställning till musik. Musik förekommer i många sammanhang. Mycket är bra. Samtidigt är Beethovens nionde symfoni något av det populäraste som finns.<BR><STRONG>Vad önskar du som första konsert?</STRONG><BR> ? Ja, Beethovens nionde vore en värdig början. Kanske kan jag vara med och spela, om jag får. <BR><BR><STRONG>Ser enorma möjligheter</STRONG><BR>Petter Sundkvist är dirigent och har en professur på deltid vid Musikhögskolan i Piteå. Han är konstnärlig ledare för Norrbottens Kammarorkester och arbetar dessutom med Gävle Symfoniorkester samt Musica Vitae, Växjö.<BR>En meriterad musikprofil i Norrbotten, som synes.<BR>Kommuninvånaren Petter Sundkvist ? sedan fem år, rötterna finns i Västerbotten ? ser fram emot huset.<BR> ? En fantastisk sak för kommunen. Hela konceptet med ett brett kulturhus är jättespännande.<BR>Dirigenten Petter Sundkvist vittnar om att jättestora möjligheter finns till expansion av verksamheten. Publiken får också ett attraktivare helhetskoncept.<BR> ? Att gå på konsert är ju inte bara att hänga av sig kappan och gå in och lyssna på konserten. Här blir det oerhört mycket mer stimulerande. Och att se vart konsertlivet i Luleå tar vägen blir otroligt intressant.<BR><STRONG>Förväntningar?</STRONG><BR> ? Det blir två konsertsalar, var-av den större är traditionell konsertlokal. Men akustiken blir föränderlig och lokalen kan därför inhysa fler musikgenrer än vad som normalt ryms i ett konserthus. Jag tror det fungerar. Och det är ett krav i dag att en konsertlokal ska rymma hela spektrumet av musik. <BR> ? Den andra lokalen blir så flexibel att den kan rymma olika konstellationer av dans, musik och musikdramatik. Den typen av samarbete känns mycket angeläget.<BR><BR><STRONG>Det rätta förspelet</STRONG><BR>Projektets preludium, förspel, är helt rätt, anser Petter Sundkvist.<BR> ? Problemet på många håll i Sverige med nybyggda konserthus har varit att man har haft konferenskravet på sig. Börjar man bygga för detta och tänker sig att fixa till akustiken efteråt blir processen dyrbar och jobbig. Här har man utgått från en konsertlokal som sedan med olika medel anpassas för varierande typer av verksamhet.<BR>Förutom byggnationerna anser Petter Sundkvist att stor möda ska läggas på aktiviteter och programinnehåll. Stor verksamhet och liten administration är nyck-elord.<BR> ? Det man bör servera är infrastruktur. Sedan blir det upp till <BR>alla möjliga verksamheter i länet och Sverige att fylla på med vettigt innehåll.<BR><BR><STRONG>Hundratals inblandade</STRONG><BR>Svettigt värre är det just nu för Willy Sundling projektchefen för Kulturens hus. Förutom att kulturhusritningar ligger på hans bord finns där även skisser och upphandling för gymnasiebyns sista etapp.<BR>Arbetet med Kulturens hus bedrivs på tre händer: Huvudprojektören Tirsén och Aili, kulturförvaltningen samt den formelle beställaren, tekniska förvaltningen. <BR>Willy Sundling har samordnarens roll.<BR> ? Hundratals människor är in-blandade. Dessutom har vi bestämt oss för att ingen ska lämnas ohörd, vare det sig är en vanlig kommunmedborgare, kulturutövare eller en person som är otroligt kulturintresserad. Vi bjuder också upp till viss dans på nätet där man kan lämna synpunkter.<BR>De tre grupperna träffas två gånger i veckan.<BR> ? Mellan mötena är det hemläxor av olika slag. Arbetet är oerhört intensivt och pålagt de andra arbetsuppgifterna som alla redan har. Många sliter, men med gott mod.<BR>Just nu synar beställaren handlingarna som huvudprojektören gjort. Viktigt är att huset inte växer på ritbordet när verkligheten tränger sig på med tusen och åter tusen detaljer.<BR> ? Tack vare oerhört skickliga projektörer har inte huset svällt. <BR>Willy Sundling får många frågor om ekonomin.<BR> ? Det är ett konststycke att leda fram projektet till en slutlig beställning. Egentligen avgör marknaden priset, där marknadsläge och konkurrens spelar in. Vi beslutar inte om priset, utan vi frågar marknaden och marknaden bestämmer. <BR> ? Jovisst, det är jätteskakigt. <BR><BR><STRONG>12.700 kvadrat ? basta!</STRONG><BR>Bästa garantin för att Kulturens hus ska hamna i ett acceptabelt prisläge är att grundförutsättningarna lever kvar, menar Willy Sundling.<BR> ? 12.700 kvadratmeter ska vara 12.700 kvadratmeter när vi är framme, påpekar han bestämt.<BR>Hur känns det att vara projektledare för ett under flera årtionden diskuterat projekt med de mängder av förväntningar som finns?<BR> ? Ett hedersamt uppdrag, naturligtvis. Och roligare kan man knappast ha på jobbet. Samtidigt måste man förstå att om arbetet ska göras bra får ingen lämnas utanför och ohörd.<BR>Tidsplanen håller. Spadtag nummer ett tas 1 april.<BR> ? Och vi tror att vi hinner med slutbesiktningar och provdrift <BR>innan invigningen i december 2006.<BR>Vid det laget ska huset ha ett namn.<BR>Bara att börja fundera, alltså.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om