Dömer ut konstruktionen

Fyrhjulingen är byggd för att vara ett arbetsredskap i väglös terräng.
Men i praktiken är det just konstruktionen som gör den olämplig i skogen och direkt livsfarlig på vägen.

SVART STATISTIK. Transportstyrelsens statistik visar svarta siffror när det gäller olyckor där fylhjulingar varit inblandade. Bilden togs vid en dödsolycka i Kävlinge 2008.

SVART STATISTIK. Transportstyrelsens statistik visar svarta siffror när det gäller olyckor där fylhjulingar varit inblandade. Bilden togs vid en dödsolycka i Kävlinge 2008.

Foto: Patrick Persson/Scanpix

Luleå2012-06-26 06:00

Under midsommarhelgen skedde två svåra singelolyckor med fyrhjulingar inblandade.

En man i 50-årsåldern fick föras till Norrlands universitetssjukhus i Umeå med vad som betecknades vara livshotande skador. I Överkalix kunde varken sjukvårdare eller övrig personal på plats rädda 25-åringens liv.

Två prototyper testades
Olyckor med den här fordonstypen blir allt vanligare.

Transportstyrelsen gav industridesignern och forskaren Lars Johansson uppdraget att undersöka om man på något sätt kunde förebygga och förhindra dessa med hjälp av någon utrustning.

- Vi gjorde två prototyper. En som skulle förhindra att fyrhjulingen tippar åt sidan och en som förhindrade att den välte bakåt. Båda genom mekanismer som sköts ut från fyrhjulingen precis innan den välte, säger Lars Johansson.

Tippskyddet som sköts ut åt sidan sågs inte som någon bra lösning. Dels riskeras förarens säkerhet om stången av någon anledning skulle skjutas ut av misstag under en färd i skogen. Dessutom fungerade det bara i lägre hastigheter.

Olämpligt fordon
Vältskyddet däremot fungerade bra men för att tillverka en optimal konstruktion skulle priset bli högre än vad både tillverkare och kunder är beredda att betala. Dessutom skulle de flesta olyckor ändå inte gå att förhindra.

- Stora problemet är att fyrhjulingen är felkonstruerad och egentligen inte ett lämpligt fordon. Den korta hjulbasen och den höga tyngdpunkten gör att den tippar lika lätt åt alla håll. De flesta olyckor sker faktiskt när den tippar framåt. Det går i princip inte att bygga några vettiga lösningar för att skydda sig mot det, säger Lars Johansson och fortsätter:

- Ta bara om du ska korsa ett dike. Den instinktiva känslan är ju att man tar fart för att vara säker på att ta sig upp men gör man det med en fyrhjuling är det stor risk att du ställer dig på näsan och får fyrhjulingen över dig, säger han.

Ökad risk för sladd
Det är just i situationer när det cirka 300 kilo tunga fordonet hamnat över föraren som det oftast slutat med ett dödsfall efter att olycksoffret drabbats av inre blödningar.

Vid landsvägskörning är det inte bättre. När fordonet uppnår en viss hastighet är det just konstruktionen som ökar risken för sladd, som i sin tur kan leda till att fyrhjulingen voltar.

- Jag tror många luras in i en säkerhetsvärld och tror att fyrhjulingen är säkrare än en motorcykel för att den har fyra hjul och en vanlig motorcykel bara två. Man är helt enkelt inte medveten om riskerna och överraskas sedan när fyrhjulingen plötsligt vill välta.

Enligt statistik från Transportstyrelsen har minst 22 personer dött i olyckor med fyrhjulingar på väg och nästan 700 personer har skadats, sedan 2007.

Fordonet som kan registreras både som kan registreras både som terrängskoter, motorcykel, moped eller traktor, säjs just nu i fler exemplar än tvåhjuliga motorcyklar.

Terrängskoter - en fyrhjuling som är registrerad som terrängskoter får endast köras i högst i 20 kilometer i timmen och utan passagerare. På enskilda vägar som inte används i någon större utsträckning av allmänheten får man göra undantag från dessa två begränsningar.

Motorcykel - är fyrhjulingen registrerad som motorcykel krävs körkort för behörighet B eller körkort för avsedd motorcykel. Passagerare får endast tas med om fordonet är byggt för det. Hjälm ska användas.

Moped - en fyrhjuling registrerad som moped klass 1 får köras av den som har körkort, traktorkort eller fyllt femton år och har förarbevis för moped klass 1. Passagerare får endast åka med om fordonet är byggt för det. Hjälm ska användas. Mopeden är konstruerad att gå i höst 45 kilometer i timmen.

Traktor - för en fyrhjuling registrerad som traktor krävs att den som kör har körkort eller traktorkort. Traktorn är konstruerad för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen. En traktor får vara utrustad för transport av gods och passagerare.

Källa: Polisen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!