Digitala journaler finns redan på flera håll. Först ut i landet var Uppsala läns landsting som gjorde journalerna tillgängliga på nätet i november 2012.
– Syftet är att öka patienternas delaktighet och möjlighet att tillgodogöra sig informationen. Det är inte lätt att minnas allt som sägs under ett läkarbesök, säger Kristina Ernstsson, projektledare i Norrbotten.
Patienterna kan sedan tidigare begära ut sina journaler.
Skillnaden är att informationen nu blir åtkomlig i datorn, läsplattan eller telefonen om man, med mobilt bank-ID eller annan e-legitimation, loggar in på sitt konto på den nationella vårdsajten 1177.se.
Förändringen innebär att vårdanställda måste anstränga sig för att göra anteckningar som patienten förstår.
Kristina Ernstsson menar att personalen påverkas i olika grad.
– Jag vill säga att de flesta redan skriver på ett sätt som man kan förstå. Sedan har vissa kliniker mycket fackspråk för att det är enda sättet att göra det hela tydligt. För dem blir det lite knepigare. Men erfarenheten från andra landsting är att patienten faktiskt förstår det mesta av journalinformationen, säger hon.