"Dödsolyckor kan beror på brister i trafiksystemet"

Sex av tio dödsolyckor kan bero på brister i trafiksystemet: för höga hastigheter eller att det saknas mitträcke.
Det anser NTF och tar som exempel en dödsolycka utanför Gällivare i slutet av januari i år då en kvinna omkom vid en frontalkrock med en buss.

LULEÅ2007-04-12 06:00
NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, har granskat alla dödsolyckor som inträffade under årets tre första månader i Sverige. Enligt NTF beror 60 procent, sex av tio, olyckor på tekniska skäl. Det kan handla om att det saknas mitträcke eller att den tillåtna hastigheten är för hög.
I Norrbotten inträffade två dödsolyckor mellan januari och mars i år. En av dem ägde rum på länsväg 860 längs Tjautjasvägen utanför Gällivare. Föraren, en kvinna, fick sladd i en kurva och frontalkrockade med en buss. Kvinnan avled av skadorna.
Enligt NTF skulle sänkt hastighetsgräns och /eller en bredare vägren ha kunnat rädda kvinnans liv.
På Vägverket håller man med NTF.

80 kilometer per timme
- Hastighetsgränsen vid olycksplatsen är 90 kilometer per timme men borde vara 80, säger Ove Lundberg på Vägverket.
Han säger att Vägverket valde 90 kilometer per timme som högsta hastighet efter en noga övervägning.
- 70 skulle vara för lågt och 90 är för högt. Och därför blev det 90.
Samtidigt talar Lundberg om det förslag som regeringen lagt om införande av nya hastighetsgränser. Det handlar om att också införa 40, 60, 80, 100 och 120 som hastighetsgränser utöver dem som redan finns.
- Om förslaget går igenom kan vi sänka hastigheten på länsväg 860 till 80 kilometer per timme, säger Ove Lundberg.

Nya mitträcken
På Vägverket tänker man öka satsningen när det gäller mitträcken. På tur står sträckan Råneå-Töre. Förutom mitträcke kommer också viltstängsel att sätta upp. Allt ska vara klart sent i höst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!