Den nya hamnen som ska rymma totalt 200 båtar samt servicebyggnader med mera har stötts och blötts i tre år. Projektet som drivs av privatpersonen Erik Finni, har ifrågasatts av miljömyndigheter och mött motstånd av stugägare. Nu föreligger ett förslag för detaljplan för marinan och ärendet ligger också för behandling i Mark och Miljödomstolen i Umeå. Men i går fick de berörda och andra åhörare säga sitt vid ett samrådsmöte som kommunen bjudit in till.
Diskussionerna, efter föredragningen av planchef Anette Granljung och planeringsarkitekten Bo Sundström, kom mycket att handla om hamnens placering.
"Man borde valt någon av de andra vikarna intill", var synpunkten från en i åhörarskaran som tyckte att den valda placeringen i Harrviken skulle betyda för stor påverkan både på miljö samt ur störningssynvinkel för de som blir grannar till marinan
" Jag gillar det här och allt vad en hamn innebär med liv och rörelse, båtar och fiske och sånt. Det var därför jag bosatte mig där, var en annan synpunkt. Stundtals var stämningen hätsk och fick styras upp av presidiet från kommunen.
I Luleå i dag ligger kön för en båtplats på cirka 300 köande. Behovet av båtplatser anses också kunna öka med tanke på att kommunens ambition med flera invånare. Att en privatperson satsar och bygger ses som positivt. Detta hejades också på av åhörare.
– Vad tur att det finns "idioter som dig" förklarade en av mötesdeltagarna med adress projektägaren Erik Finni.
En omfattande muddring måste företas i den aktuella viken för att få ett önskat djup på 2,5 meter i hamnen. Oroliga frågor kom om muddermassorna från 130x 75 meters muddringyta:
– Massorna kommer att återanvändas i bygget, förklarade Charlotte Lindberg från Vatten& Miljöbyrån.
De berörda markägarna uppmanades av kommunens företrädare att inkomma med skriftliga synpunkter på den föreslagna detaljplanen senast den 24 februari.