Dieselstöld för miljoner

Dieselstölderna fortsätter att skaka åkerinäringen.  - Så fort vi har ställt en vagn utanför området så töms den, säger Jan Pettersson, transportchef på Schenker AB i Luleå.  Drivmedel för miljonbelopp stjäls varje år bara i Norrbotten.

OROAD. Jan Pettersson, transportchef på Schenker AB i Luleå, har fått se företagets lastbilar tömmas på diesel för 100.000-tals kronor de senaste åren av tjuvar.

OROAD. Jan Pettersson, transportchef på Schenker AB i Luleå, har fått se företagets lastbilar tömmas på diesel för 100.000-tals kronor de senaste åren av tjuvar.

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2007-11-06 01:45
Brottsförebyggande rådet redovisade i veckan alarmerade siffror när det gäller stölder från lastbilar. Enligt Brå försvinner varor till ett värde av 2-4 miljarder kronor varje år från dessa transportfordon. Men Norrbottens-Kurirens granskning visar en helt annan verklighet i Norrbotten. Här har tjuvarna riktat in sig på gratis drivmedel när transportföretagen till stor del har stoppat stölderna av gods. - Vi har haft väldiga problem med dieselstölder, berättar Jan Pettersson, transportchef på Schenker AB i Luleå som är huvudorganisation för fyra åkerier. Organiserade stölder
Fyra företag som i år har blivit bestulna på diesel till ett värde av 100.000 kronor vardera berättar Pettersson. - Det hjälper inte om man har låsbart tanklock. De slår sönder det ändå och locken är så dyra så det är ingen idé. Men däremot håller vi på att montera silar, säger Pettersson. Han tror att dieselstölderna är organiserade. - De har ibland klippt upp staketet och dragit slang in. Det handlar om stora mängder och de verkar ha släp med 1.000-litersbehållare på. Ibland har de tömt en bil med 700 liters tank så det här handlar inte om några ungdomar, utan det här är organiserat. Jan Pettersson berättar att även godsstölderna var ett stort problem när transportföretaget låg inne i i stan. Men dessa bekymmer försvann i och med flytten ut på Storheden utanför centrala Luleå. Vaktbolag ingen hjälp
Pettersson har ingen enkel lösning på hur man kan stoppa dieselstölderna men han skulle gärna se fler poliser som patrullerade på området nattetid. - Vi har vaktbolag som snurrar på området men det hjälper inte. I dagarna hoppas Schenker AB att monteringen av silar högst uppe i påfyllningsröret till tanken ska inledas. En åtgärd som stoppar den så kallade slangningen. Ett annat transportföretag som Norrbottens-Kuriren var i kontakt med i går har fått positiv effekt av just den åtgärden. När det gäller stölderna gör transportföretagen allt för att stoppa dessa. - Vi har fått direktiv från Göteborg att nycklarna inte ska lämnas i bilarna medan du lossar, säger Jan Pettersson. Polisen ser naturligtvis allvarligt på stölderna. - Det här är naturligtvis ett bekymmer som alla andra stölder och som vi tar på största allvar, säger Anders Danielsson, chef på avdelningen brottsutredningar. - Det gäller att jobba aktivt med problematiken och vi följer upp alla ärenden precis som vanligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om