Det finns två laddstationer, pantografer, till LLT:s fem elbussar i Luleå. Men, som vi tidigare skrivit, gick laddstationen på Kronan sönder förra sommaren och den på Porsön gick sönder för drygt två veckor sedan.
Elbussarna har därmed stått stilla sedan den sista laddstationen gick sönder. Dieselbussarna får i stället ersätta elbussarna.
Ulf Nordin, produktionschef på LLT, berättar att trafiken i nuläget inte påverkas av detta och att de klarar sig med de övriga bussarna.
– Men vi ligger på gränsen att klara trafiken, vi är beroende av att ha elbussarna igång. Men vi klarar oss hjälpligt, men långsiktigt kommer det inte att vara hållbart.
Det finns i nuläget fortfarande ingen prognos för när elbussarna kan vara i trafik igen.
– Så länge pantograferna är sönder kommer våra elbussar stå stilla. Det finns inga tecken på vandalisering, utan vi har kunnat konstatera att det är inne i pantografen som det är fel eftersom det är flera bussar som inte går att ladda.
Stationen på Kronan har dock fått en ny pantograf som är redo att monteras upp, men på grund av coronakrisen går det inte eftersom det är ett utländskt bolag som sköter reparationen.
– Det var lite otur, hade vi haft den hade vi inte blivit påverkade. Hoppas att vi kan få en lösning snabbt och kommer igång med elbussarna inom kort, säger Ulf Nordin.
Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Luleå kommun, Luleå Lokaltrafik och Luleå Energi. Pantograferna ägs av kommunen och LLT ansvar för bussarna.