Dialog och samverkan ska ge mer säker tågtrafik

Fullständigt skrämmande. Så kommenterade Björn Nilsson, vd hos SJ Norrlandståg, de stora förseningar som tågtrafiken drabbats av i vinter. På torsdagen skrev han ett öppet brev till Trafikverkets generaldirektör.

ÖKAD TÅGTRAFIK. "Fler störningar och förseningar i tågtrafiken idag beror till stor del på att trafiken har ökat. En störning nu för tiden drabbar fler", säger regionchef Arnold Wonkavaara vid Trafikverket Region Nords kontor i Luleå.

ÖKAD TÅGTRAFIK. "Fler störningar och förseningar i tågtrafiken idag beror till stor del på att trafiken har ökat. En störning nu för tiden drabbar fler", säger regionchef Arnold Wonkavaara vid Trafikverket Region Nords kontor i Luleå.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2011-01-29 06:00

På fredagen fick regionchef Arnold Wonkavaara vid Trafikverket Region Nord (omfattande Norrbotten och Västerbotten) med kontor i Luleå uppdraget att svara på brevet.

- Vi tar de stora störningarna på fullaste allvar. Men vi har kunskapen och ska nu jobba i rätt ordning för att rätta till problemen. Det handlar inte alltid om mera pengar. Att åtgärda störningarna är det mest viktiga, menar Arnold Wonkavaara.

Hur ska det då gå till att åtgärda problemen ..?

Vi ska rikta rätt
- Vi jobbar redan i dialog och samverkan med våra entreprenörer inom drift och underhåll samt operatörer här uppe - SJ, Green Cargo (godstrafik), Malmtrafik i Kiruna AB (MTAB) ett dotterbolag till LKAB som fraktar malmen till Luleå och Narvik samt norska Cargo Net. Vi har bra statistik att tillgå så att vi kan prioritera åtgärder på de rätta ställena. Vi ska rikta rätt.

Vad handlar det om för åtgärder ..?

- Förutom det rullande materialet så prioriterar vi växlar och kontaktledningar. Just nu tittar vi på problemet som uppstår med kontaktledningar när det är mycket frost, säger Arnold Wonkavaara.

Trafiken har ökat
I Björn Nilssons öppna brev till Trafikverket påtalas till exempel ett strömavtagarfel. Att avsyna kontaktledningen mellan Stordalen och Kaisepakte orsakade tågförseningar på 17 timmar.

- Själva avsynen på den knappt en mil långa sträckan kanske tog två timmar. Men med fler tåg läggs förseningarna för varje tåg ihop och därför blir den siffran högre än tiden för avbrottet.

Du jobbade tidigare vid Banverket. Vad är anledningen till att störningar och förseningar nu ökat ..?

- Det finns en stor skillnad från den tiden. Godstrafiken har ökat med elva procent och persontrafiken med 17 procent. En störning idag ger fler problem. Men självklart måste vi bli bättre.

Många drabbade
- Till saken hör även att vi nu har haft en ansträngande förvinter. Dessutom vinter över hela landet, fortsätter Arnold Wonkavaara.

Förra vintern kritiserades att det här uppe bara förekom snöröjning längs järnvägarna under kontorstid ...

- Den saken har nu åtgärdats.

Alla dessa störningar och förseningar i tågtrafiken var ju ingen lyckad start för nya Trafikverket ..?

- Störningarna har inget att göra med sammanslagningen av bland andra Banverket och Vägverket. Vi hade haft störningarna i alla fall. Men visst är det olyckligt att så många drabbats, säger Arnold Wonkavaara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om