När dessa projekt är genomförda kommer trafiken på E 4 att separeras genom hela Luleå kommun, antingen via mitträcken (2 plus 1 körfält) eller bredare väg (två plus två).
Undantag finns alltså ännu. Förbi Nickbyn finns en sträcka med mötande trafik. Sak samma förbi Börjelslandet.
Efterhand
Hos Trafikverket är det här två olika projekt och ett av dem landade efter överklagan hos regeringen.
Numera har båda klartecken. Det grävs för fullt men arbetena genomförs olika år.
Följande gäller: Projektet Nickbyn, kostnadsberäknat till 10 miljoner kronor, har dragits igång. Entreprenören NCC har börjat arbetena med en rörbro, en tunnel under E 4, som mynnar ut på Altersundsvägen. Den korsande vägen sträcker sig som tidigare, fast gör en djupdykning, kan man säga. Trafik från västra sidan som ska söderut svänger mot Luleå medan bilister norrut i framtiden kör under E 4 och svänger in på den vägen från andra sidan. Hastigheten på E 4 föreslås höjas till 110 kilometer i timmen.
Köra runt
För närvarande pågår grävarbeten och en tillfällig väg byggs för att leda E 4-trafiken förbi arbetsplatsen. Mitträckena på den två kilometer långa sträckan av E 4 monteras nästa år, uppger projektledaren Marie Eriksson, och det ska även bli ersättningsvägar. Tre direktutfarter stängs. Busshållplatser tas bort och flyttas. För tre fastigheter föreslås bullerskydd.
Det saknas pengar till mitträckena förbi Börjelslandet.
- Inom tre år ska det bli av, säger Maria Nordström, planering, Trafikverket.
Projektet innehåller även tre rörbroar, nya hållplatser och ersättningsvägar. Bullerskydd planeras.
Inom Piteå kommun finns olycksdrabbade E 4-delen vid Boviken. Alltjämt gäller att åtgärder utförs 2016- 2018.