Det mullrar på kulturhustomten

Nu mullrar maskinerna på Kulturhustomten.
Första tagen med grävskopan gällde uppgrävning av två gamla bensincisterner och fundament för byggkranen.
? Visst känns det här litet speciellt, säger platschefen Bo Larsson, Skanska, med 35 år i företaget. Kulturhuset är ett spännande projekt som man har väntat på länge.

LULEÅ2005-04-22 06:30
Skillnaden mellan att titta på en modell och att se proportionerna i verkligheten är avsevärd, konstaterar Kurirens utsända när vi står på den nu biltomma Vattenfallsparkeringen.<br>Lady in Red såg inte så maffigt stor ut på skisserna.<br>Men när vi blickar ut över grusplanen filosoferar vi om hur JÄKLA stort detta hus blir.<br>Vi väcks dock till verkligheten när grusplanen plötsligt invaderas av en saneringstankbil från Ragnsells, en gul jättetruck från Vägverket Produktion och en röd lastbil med släp från Persöfrakt.<br>På plats finns redan en gul traktor från Hedströms och den jättelika Komatsugrävaren från Tord Erixon Entreprenad i Boden. Bakom spakarna sitter Karl-Erik Lindgren, Älvsbyn, som en av det tiotal personer som just nu jobbar med bygget.<br> ? Jodå, det var jag som tog första egentliga spadtaget i måndags, bekräftar han.<br>?Bara vatten?<br>Conny Henriksson och Peter Granbom bemannar bilen från Ragnsells. De lotsar ner en sugslang i en av de två gamla bensincisterner som finns kvar från macktiden.<br> ? Bara vatten, konstaterar Peter Granbom och ser ner i tanken. Man har säkert gjort någon utsugning här en gång i tiden.<br>Tankarna grävs efter utpumpning fram och lyfts upp för transport till lämplig deponi.<br>Byggets överhuvud är Luleåbon Bo Larsson, platschef. Någon större fara för att han inte ska fixa sin uppgift finns knappast. Ingenjör Larsson har så kallad mångårig verksamhet i branschen. För dit måste väl 35 års vana på Skanska räknas?<br>Hans närmast bakomliggande projekt är ett bygge på F 21 och Boschanläggningen i Arjeplog.<br>Det som hänt under veckan på tomten är nämnda cisternutgrävning, grävning för kranfundamentet och instängsling. Nästa etapp blir islagning av sponten, ett stort jobb. Bo Larsson:<br>Grundvattensänkning krävs<br> ? 60 centimeter breda stålbalkar slås ner tio meter. Sponten blir tät så att tillflödet av grundvatten stoppas. Grundläggningen är litet komplicerad eftersom den ligger under grundvatten-ytan och fodrar grundvattensänkning.<br>När sponten är på plats schaktar Skanska två meter ner på hela husytan för att kunna förankra sponten ordentligt. Sponten gör också att man slipper slänta ut kanterna. I annat fall skulle jättegropens kanter nå långt ut på Bodenvägen.<br>Ingen gammal sjöbotten<br>Fortsatta urschaktningen går sedan ner till sex?sju meter. 30.000?40.000 kubikmeter massor grävs ut för de två plan som byggs. <br> ? Marken ska vara ganska bra, förklarar Bo Larsson och överröstas nästan av en motorsågs ilskna brummande och braket av en nedsågad björk som dråsar ner i hörnet mot Skeppsbrogatan. Nej, det är ingen gammal sjöbotten, tillägger han. <br>Tidsplanen är den gängse vid byggen.<br> ? Pressad. Det som kan stöka till är att grundvattensänkningen inte fungerar. Grundvattnet ligger på en meters djup och måste alltså sänkas innan vi kan börja med grundläggningen.<br>En dam kommer förbi med sin cykel. Hon har synpunkter på att staketet mot Smedjegatan tar upp nästan hela cykel- och gångbanan.<br> ? Trafiksituationen här i området är svår, konstaterar Bo Larsson när lastbilarna med jord rullar ut från tomten.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om