"Det låter jättekonstigt"

Post- och Telestyrelsen upplever att den mobila täckningen och utbudet blir allt bättre.Men ändå ökar klagomålen från användarna.

FUNGERADE. Det var bättre förr. I alla fall fångade stenålderstelefonerna upp signalen från mobilmasterna bättre än dagens smarta telefoner med inbyggd antenn.

FUNGERADE. Det var bättre förr. I alla fall fångade stenålderstelefonerna upp signalen från mobilmasterna bättre än dagens smarta telefoner med inbyggd antenn.

Foto: Krister Larsson

Luleå2011-10-14 06:00

Norrbottens-Kuriren har tidigare berättat om det breda missnöjet mot Telias teknikskifte, där det fasta telefonnätet bytts ut mot det mobila.

Nu visar det sig att Post- och telestyrelsens konsumentavdelning får ta emot allt fler klagomål som handlar om dålig mobiltäckning - även på platser som inte är påverkade av teknikskiftet.

Bättre
- Jag tycker det låter jättekonstigt då vi inte på något sätt kan se att täckningen skulle ha blivit sämre. Snarare är det så att den blir bättre och bättre, säger Jonas Wessel, enhetschef för spektrumtillstånd på Post- och telestyrelsen.

Problemet tror han istället ligger i mobiltelefonernas utveckling, det ökade användandet och vanor.

- Dels tror jag konsumenterna förväntar sig att det ska gå att använda en mobiltelefon i princip över allt och blir förbannade när det inte fungerar. Sedan har många av dagens telefoner en inbyggd antenn och på en del modeller fångas inte signalen upp lika bra som på äldre modeller med utstickande antenn. Men det betyder inte att täckningen blivit sämre eller är dålig.

Sämre yttäckning
Olof Bjurö, ställföreträdande avdelningschef för konsument och marknad på Post- och telestyrelsen, är inne på samma spår.

- Många använder ju nya smarta telefoner som framför allt går på 3G-nätet och som har sämre yttäckning än det traditionella GSM-nätet. Vi har fått in en del klagomål att samtalet klipper och det beror troligen på att telefonen växlar över från 3G-nätet till GSM-nätet. Jag tror inte det problemet är så känt bland konsumenterna, säger han.

Ett annat problem som också uppstått vid vissa tillfällen är överbelastning av 3G-nätet på grund av att för många användare varit uppkopplade samtidigt. Men många användare har också fördelar enligt avdelningschefen.

Vill kunna göra allt
- Det som händer just nu är ju ganska fantastiskt för det är ju vi konsumenter och våra krav på telefonerna som tvingar fram en intressant utveckling. Vi vill kunna använda våra telefoner överallt. Vi vill kunna ladda ner appar, se videoklipp och läsa nyheter vart vi än är. Vårt användande och krav tvingar fram en snabb utbyggnad och utveckling av nätet, säger Olof Bjurö.

År 2008 2009 2010 2011

Källa: Post- och telestyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om