"Det kommer hända grejer"

Trafikverkets nya entreprenörer använder en plogbil i stället för två på E4 i Norrbotten. Det har gjort det omöjligt att passera och snö har blivit kvar vid vägkanterna – nu kritiserar NFT strategin och varnar för fler olyckor.

Foto: Johan Nilsson / TT

Luleå2015-12-17 06:00

Bilkön var lång på E4 mellan Piteå och Luleå under onsdagsmorgonen där hastigheten inte överskred 40 km/h. Anledningen var helt enkelt att vägen plogades, men den här gången gick det inte att passera plogbilen.

Trafikverkets entreprenörer har tidigare använt sig av två plogbilar åt gången på E4 där den ena legat lite längre fram än den andra i varsin fil på de ställena som varit tvåfiliga. Detta för att bilister ska kunna köra om och för att få både filerna plogade. Nu har man däremot lagt om strategin och använder sig bara av en plogbil som på de tvåfiliga områdena ligger centralt på vägen, vilket gjorde att det inte fanns utrymme att passera.

Det är en strategi som NFT (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) inte har förståelse för – av flera anledningar.

– Jättekonstigt! Det kommer bli kaos. Lastbilar och plogbilar får inte köra 110 km/h och går det inte att köra om så kommer det skapa stress och risken för olyckor blir större. Det blir riktigt farligt, säger Lars Martinell, verksamhetschef på NFT.

Att köra med en plogbil på tvåfiliga vägar kan medföra att snömodd blir kvar på sidorna av vägen och det är även det som Martinell tror kan bli förödande.

– Ja, det kommer bli fler olyckor om det inte går att köra om på ett säkert sätt, för det kommer fortfarande finns folk som kör om, säger NFT:s verksamhetschef och fortsätter:

– Plogar man bara med en bil blir det spårigt och farligt. Det blir en sträng och det kommer hända grejer, säger Martinell.

Lars Martinell tror också att det här kommer innebära en stor irritation hos många. Inte bara vardagliga bilister.

– Det kommer bli ramaskri från näringslivet. Framkomligheten är väldigt viktig, säger Martinell som också ifrågasätter planeringen.

– Att man gör det nu under julruschen också. Vad händer om det mycket nederbörd nu framöver och man bara kör med en bil. Samtidigt har bilisten såklart ett eget ansvar också, säger Lars Martinells.

Kuriren har varit i kontakt med en bilist som fastande i kön bakom plogbilen under onsdagsmorgonen och som delar Lars Martinells uppfattning.

– Jag tycker det är jätteilla. Det skapar en stress som inte kommer leda till något gott. Jag bävar för hur det kommer se ut när det kommer mer nederbörd. Jag är väldigt orolig, säger bilisten.

Så många personer omkom i bilolyckor i Sverige under:

Olycksstatistik

2001: 583 personer.

2002: 560 personer.

2003: 529 personer.

2004: 480 personer.

2005: 440 personer.

2006: 445 personer.

2007: 471 personer.

2008: 397 personer.

2009: 358 personer.

2010: 266 personer.

2011: 319 personer.

2012: 286 personer.

2013: 264 personer.

2014: 275 personer.

Källa: teknikensvarld.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om