På storgatan i Luleå har områdespolisen Karin Ågren stannat till vid cykelstället utanför Smedjan.
– Se här, det här låset kan inte ha kostat många kronor, säger hon och håller upp ett blått kombinationslås.
Under två minuters scanning av cykelstället hittar hon en olåst cykel som hon lätt hade kunnat rulla iväg med.
– Det är tillfället som gör tjuven, man kan inte tänka att "jag ska bara in fem minuter på apoteket", då finns det en risk att någon tar den.
Karin Ågren menar att det är viktigt att se till att låsa sin cykel med ett ordentligt lås, att låsa fast cykeln i cykelstället och att ställa cykeln på ett upplyst ställe där det passerar mycket folk, för att minimera risken att få sin cykel stulen.
Under 2022 har det rapporterats in 84 anmälningar gällande cykelstölder i Luleå och Boden. Men siffran är signifikant mindre än de drygt 450 cyklar per år som stulits under de fyra tidigare åren i Luleå och Boden.
Karin Ågren är av förhoppningen är att det skett färre cykelstölder och att det inte beror på att anmälningsbenägenheten minskat.
En annan förklaring skulle kunna vara introduktionen av elcykeln.
– De cyklar som oftast blir stulna är de som befinner sig i mellanskiktet. Har man en dyrare cykel är man oftast mer rädd om den och tar in den under kvällen, säger Karin Ågren.
Det händer ju att personer ibland ser sin stulna cykel ute till försäljning. Vad kan man göra som privatperson?
– Ring polisen. Ta den inte, för om man tar den med sig begår man själv ett brott. Det kan ju vara så att någon köpt den i god tro och därför anser sig ha en äganderätt till den. Tar man med cykeln kan man begå brottet självtäkt.
Hur ska man då förhålla sig köpare när man ska köpa en cykel?
– Som köpare är det viktigt att ha lite bakgrundskoll. Är det orimligt billigt så köp inte den cykeln. Har cykeln ett bortslipat ramnummer, då har den mest troligt stulits någon gång. Är cykeln ommålad, då skriker det stulen.
Med tanke på att polisen får in runt 450 anmälningar bara i Luleå och Boden under ett år är det svårt att utreda alla ärenden.
– Det händer rätt ofta att vi hittar cyklar som mest troligt är stulna för att de inte är anmälda eller anmälda som en svart damcykel hur ska vi då veta vem som äger den, säger Karin Ågren.