Det här är modellen enligt doktorn på modet

Det blev en färgsprakande modeuppvisning med smak för detaljer när Sara Jonsson-Lindmark från Luleå visade upp delar av sin kollektion på Inpuls i Luleå i helgen.
Inom kort ska hon doktorera om Modemagasin i Sverige.

LULEÅ2005-08-29 06:30
Hon har studerat 4.000 modetidningar åren 1930?1968.<br>Det har ifrågasatts om Sverige överhuvudtaget har haft tidningar som kan kallas modemagasin. I sin doktorsavhandling som blir klar inom kort, har Sara Lindmark från Luleå som studerat etnologi och nu doktorerar inom konst- och bildvetenskap på Göteborgs universitet, kommit fram till motsatsen. Sverige hade utpräglade modemagasin redan på 1930-talet.<br>&nbsp;? När man tittar i de här gamla magasinen så märker man att det var viktigt att vara elegant och chic, och för att vara det skulle man ha en stark personlighet. Det är lite av min filosofi när det gäller kläder också. Det viktiga är att optimera sin personlighet, även om jag också faller för trender, säger hon.<br>&nbsp;? I de gamla magasinen märks också en stolthet och vilja klä sig snyggt med matchande skor och handväska, säger hon.<br>Det är Bonniers månadstidning, Damernas värld, Femina och internationella magasin, som hon gått igenom, flera tusen tidningar. Damernas värld och Femina var dessutom veckotidningar på den tiden, så det blir några buntar att gå igenom. I flera år har hon hållit på med avhandlingen.<br>&nbsp;? 1968 dog modet i Sverige, då skulle man slänga bh:n, mode var något fult. Det var också då Bonniers månadsmagasin dog och det finns en åsikt än i dag om att modeindustrin inte är lika viktig som bilindustrin. Men bilbranschen har alltid samarbetat med modebranschen. I slutänden är det ju dessutom ofta kvinnorna som bestämmer vilken bil som ska köpas, konstaterar hon glatt.<br>Höga krav på kvinnorna<br>En annan detalj som hon märkt i de äldre modetidningarna är att det ställdes väldigt höga krav på kvinnorna, de skulle vara den perfekta mamman (att bilda familj var ett måste) och de skulle gärna vara redaktör på ett magasin, och ha titeln fru.<br>Själv har Sara Lindmark alltid varit intresserad av mode, hon har ärvt intresset av mamma och mormor, tror hon och menar att en person behöver både djup och yta. Med hjälp av kläder har kvinnor mycket större möjlighet att uttrycka sin personlighet än män. Hon syr alla sina kläder själv, till och med jeans (!) och utgår alltid från själva tyget när hon skapar ett plagg.<br>&nbsp;? Man kan förstärka sin personlighet via kläderna, men det är svårt och man får öva mycket, säger hon.<br>Är en klädkreatör<br>Hon skulle vilja göra en utställning om mode på Konstens hus i Luleå och tycker att det vore roligt om det skapades en grupp för unga designers i Luleå, och att fler återvände till länet.<br>&nbsp;? Men själv är jag ingen kläddesigner, jag har ingen utbildning för det. Jag är klädkreatör. Jag skapar kläderna direkt på kroppen, det gör också att tyget råkar ta slut i bland, då kan det se ut som det gör, tillägger hon med ett skratt.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om